Hartelijk welkom op de website van District 1600

WORLD WATER DAY
100 jaar Rotary in Nederland
Discon 2023

Ben je jong en wil je ook deelnemen aan de Rotary kijk dan bij de Rotaract en meld je aan.
Voor jongeren vanaf 18 jaar.

Deze clubs bevinden zich in district 1600

Rotary Congres Mentale Gezondheid

Dinsdag 25 juni 2024 - AFAS Leusden

Mentale gezondheid is één van de grootste maatschappelijke kwesties op dit moment. Bijna de helft van de Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met een mentale aandoening. Van de 48% die te kampen heeft met een psychische aandoening, geeft 18% aan er nooit over te praten. (cijfers: Trimbos Instituut). Ondertussen lopen de wachtlijsten voor de GGZ-instellingen op en kunnen veel mensen niet voldoende geholpen worden via ons bestaande zorgsysteem.

Ook Rotary is gegrepen door de nood in Nederland door het hoge aantal mensen die te maken hebben met psychisch lijden. Daarom komen wij in actie. Het congres Mentale Gezondheid biedt meer kennis en bewustzijn over wat Mentale Gezondheid inhoud. Deze dag ontvang je de handvatten om met de preventie of het herstel van de mentale gezondheid in jouw omgeving óf van jezelf aan de slag te gaan.

09:00 - 09:30 Ontvangst

09:30 - 11:45 Opening programma

Rijk programma met speeches van Gordon McInally (president van Rotary International), Focco Vijselaar (directeur VNO-NCW), Hanna Verboom (filmmaker en sociaal entrepreneur) en diverse optredens.

11:15 - 12:30 Workshoprondes deel 1

In totaal zijn er keuzes uit ruim 15 workshops waarbij organisaties en initiatieven laten zien hoe we gezamenlijk van betekenis kunnen zijn in het verbeteren van de mentale gezondheid in Nederland.

12:30 - 14:30 Middagprogramma

In het middagprogramma kunnen we bijdragen verwachten van sprekers Bas van der Veldt CEO AFAS, Lili Genee auteur Vullen/Voeden en Erik Scherder, neurowetenschapper.

14:30 - 16:00 Workshoprondes deel 2

Workshoprondes: Een vertaalslag naar de praktijk is cruciaal om verschil te kunnen maken in 1 van de grootste vraagstukken van deze tijd.

16:00 - 17:00 Afsluiting programma

Afsluiting van de dag, waarin schrijver en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar je helpt de slag naar de praktijk te maken en staatssecretaris Maarten van Ooijen een hart onder de riem steekt.

17:00 - 21:00 Benefietdiner

Het volledige programma meemaken? Reserveer dan jouw plek aan tafel in het Afas Restaurant om de dag af te sluiten met een geheel verzorgd culinair 3-gangendiner, inclusief dranken. Tijdens het programma worden diverse muzikale intermezzo's en korte presentaties gegeven. Het bijwonen van het benefietdiner is ook apart te boeken.