Weer nieuwe plaquettes

Nieuwe plaquettes geplaatst

Woensdag 16 juli 2014. Deventer is weer een stukje "tastbaarder" met de plaatsing van nieuwe maquettes. Met het plaatsen van de plaquettes op de gebouwen De Hereeniging, De Broederenkerk, Het Landshuis, De Latijnse School en De Drie Haringen nadert het project langzaam maar zeker het einde. (zie voor extra informatie: het kopje Activiteiten op de website van Rotary Deventer.

Doel van het project

Sinds 2008 is de Rotaryclub Deventer bezig met het werven van fondsen en het uitvoeren van een project waardoor ook mensen die slechtziend of blind zijn een idee kunnen vormen over de vorm van onze stad. En het project geeft toeristen en stadsgenoten een betere kijk op onze historie.

Onderschrift foto: organisator Jan Jozef Schoemaker van Rotary Deventer met de kunstenaar/ontwerper: Egbert Broerken (website: www.blinden-stadtmodelle.de)

Maquette

Toen deze oudste Rotary Club van Deventer 75 jaar bestond in 2008 hebben zij aan de inwoners van Deventer deze (zie de foto hieronder) driedimensionale maquette geschonken die tussen de Waag en de 3 Haringen geplaatst is met bankjes daar omheen. Dit blijkt goed te bevallen want veel stadswandelingen beginnen hier doordat op deze wijze kan worden uitgelegd hoe de stad is opgebouwd.

Plaquettes

Daarna zijn stapsgewijs bij belangrijke historische gebouwen de plaquettes geplaatst. Op woensdag 16 juli zijn de laatste 5 Plaquettes aangeboden.

Foto: Broederenkerk

Vanaf deze dag hebben bijna alle historische panden hun 3 dimensionale plaquette waarop in het kort in braille de functie van het pand is beschreven. Uiteraard ook in het Nederlands zodat ook hun begeleider het kan lezen (of voorlezen) . De plaquettes van de Latijnse School, het Landshuis, de Sociëteit der Hereeniging, de Broederenkerk en tot slot de Drie Haringen zijn vanaf nu te bewonderen en te “voelen”. Deventer is hiermee de eerste stad ter wereld met rond de maquette zoveel plaquettes.

Voltooing wordt een feestje

Tot slot is het de verwachting dat op zaterdag 18 oktober een maquette van de Boreel geplaatst wordt waarmee dit hele project wordt afgesloten. Dit zal een feestelijk gebeuren worden. Ook wil Rotary Deventer de Gemeente Deventer en de ANWB bedanken voor de ondersteuning.

Waar hangen ze?

Gebouwen in Deventer waar plaquettes aan bevestigd zijn:

De Bergkerk

De Broederenkerk