© 2024 Rotary in Nederland.

jaarverslag 2015

Jaarverslag 2015

Doelstelling en actueel beleid

De stichting heeft in 2015 conform haar doelstellingen activiteiten ondersteund die passen  bij de verwezenlijking van het dienstideaal van de Rotarybeweging middels het ondersteunen van activiteiten in het kader van de Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Dit geschiede enerzijds door het werven van fondsen en donaties en anderzijds middels het ter beschikking stellen van financiële middelen ter ondersteuning van activiteiten van de Avenue Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Fondswerving

De nieuw verworven fondsen bestonden uit de vrijwillige bijdrage van de Rotaryleden van de Rotary Club Eindhoven Welschap en de rente op het ter beschikking staande vermogen.

In het Clubjaar 2014-2015 werd door de leden 3925 euro bijgedragen.

Beheer van vermogen

Het vermogensdeel dat op korte termijn wordt uitgegeven werd gestald op de rekening courant het overige vermogen op de direct opvraagbare spaarrekening. Middels een solide begroting werden vermogen en te ondersteunen activiteiten in balans gehouden. Zie hiervoor het financieel jaarverslag.

Ondersteunde en gerealiseerde projecten in 2015

-Rotary Foundation.

Als actief lid van Rotary International heeft de club 2300 dollar (100 dollar per lid bij 23 leden: 2059 euro) gedoneerd aan Rotary Foundation ter ondersteuning van de diverse wereldwijde projecten die Rotary Foundation ondersteunt (oa Global Grabts en “End Polio Now”).

- Philipijnen wederopbouw project: het opstarten van een Vocational Trainig Facility for the Hearing Impaired is een project om dove kinderen op het door de orkaan Haiyan en Hagiput zwaar beschadigde eiland Leyten op de Filippijnen een opleiding tegeven waarmee ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

In samenwerking met Rotary club Ormoc Bay in de Filippijnen en met Fondsen van RC Muncher Freiheit en The Rotary Foundation is een project opgezet met een waarde van 37000 dollar. De RC Eindhoven-Welschap heeft via het Sociaal Fonds 15.000 dollar bijeengebracht. Dit bedrag werd bijeengebracht middels een groot benefiet feest "the Rolling Stores" op 24-1-2015 met een opbrengst van 8500 dollar, 5500 dollar uit een bijdrage van de stichting Rosote en 1000 dollar als bijdrage van RC Muncher Freiheit. Met ondersteuning vanuit het Rotary District 1550 werd een Global Grant ter waarde van 37500 Dollar aangevraagd bij The Rotary Foundation

- Stichting Training for Life. Deze stichting probeert projectmatig middels training van verloskundige teams in Afrika de moeder en kind sterfte substantieel terug te brengen. Het project voorziet in zowel trainingen als wetenschappelijk verantwoorde uitkomst metingen. Het project gaat van start in Kampale, Uganda onder begeleiding van prof dr Guid Oei, Medsim Eindhoven en het verloskundig team van het Máxima Medisch Centrum.

Dit project wordt ondersteund met de opbrengst van een benefiet “premiere” van de film Spectre van James Bond waarbij 7500 Euro bijeen gebracht werd. Daarnaast wordt van de donatie van stichting Rosote 5000 euro voor dit project gereserveerd. Met ondersteuning van de leden, de RC Son, de RC Muencher Freiheit en de RC in Kampala Oeganda wordt gepoogd voldoende fondsen bijeen te brengen om ook voor dit project met ondersteuning van het Rotary District 1550 een Global Grant bij Rotary Foundation aan te vragen.

- Vrijwilligers Academie: In samenwerking met Vrijwilligerspunt Eindhoven werd de Vrijwilligers Academie opgezet. In dit project wordt kennisbevordering van de vrijwilliger gefaciliteerd door bestaande bijscholingen te ontsluiten en nieuwe bijscholingen te ontwikkelen. Door leden van de RC Eindhoven Welschap werden cursussen gegeven voor Eindhovense vrijwiligers. Dankzij ondersteuning uit Vrijwilligerspunt en facilitering vanuit het Lusac College kon dit project met gesloten beurs uitgevoerd worden.

- Vrijwilligersproject: In 2011 werd het “Kanjer Knalfeest” georganiseerd waarbij 550 vrijwilligers in het zonnetje werden gezet en via sponsoring fondsen werden verworven voor vrijwilligersprojecten. Door een positieve balans was nog 2969 euro beschikbaar. Met dit fonds werd het scouten van trainers voor de Vrijwilligers Academie ondersteund middels de aanschaf van computerapparatuur.

- Matthäus Passion: sponsoring van de Matthäus Passion Oirschot, uitgevoerd door het Kempenkoor.

-Rainbow Run: De club heeft zich actief ingezet voor de organisatie van de Rainbow Run ter ondersteuning van het onderzoek naar ALS. Actieve inzet van de leden maakte dat uiteindelijk de voor de organisatie gereserveerde gelden niet ingezet hoefden te worden.

Het Bestuur van de Stichting Sociaal Fonds Rotaryclub  Eindhoven-Welschap

Drs M.H.M. Bender,                Ir E. Metzenmaekers-van Eijk, Ir F.J. Smit,

voorzitter                                 secretaris                                 penningmeester