© 2024 Rotary in Nederland.

jaarverslag 2016

Doelstelling en actueel beleid

De stichting heeft in 2016 conform haar doelstellingen activiteiten ondersteund die passen bij de verwezenlijking van het dienstideaal van de Rotarybeweging middels het ondersteunen van activiteiten in het kader van de Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Dit geschiedde enerzijds door het werven van fondsen en donaties en anderzijds middels het ter beschikking stellen van financiële middelen ter ondersteuning van activiteiten van de Avenue Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Fondswerving

De nieuw verworven fondsen bestonden uit de vrijwillige bijdrage van de Rotaryleden van de Rotary Club Eindhoven Welschap en de rente op het ter beschikking staande vermogen.

In het Clubjaar 2015-2016 werd door de leden 5200 euro bijgedragen.

Beheer van vermogen

Het vermogensdeel dat op korte termijn wordt uitgegeven werd gestald op de rekening courant het overige vermogen op de direct opvraagbare spaarrekening. Middels een solide begroting werden vermogen en te ondersteunen activiteiten in balans gehouden. Zie hiervoor het financieel jaarverslag.

Ondersteunde en gerealiseerde projecten in 2015

Rotary Foundation:

·

Philipijnen wederopbouw project: Het opstarten van een Vocational Training Facility forthe Hearing Impaired is een project om dove kinderen op het door de orkaan Haiyan en Hagiput zwaar beschadigde eiland Leyten op de Filippijnen een opleiding tegeven waarmee ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

In samenwerking met Rotary club Ormoc Bay in de Filippijnen en met Fondsen van RC MüncherFreiheit en The Rotary Foundation is een project opgezet met een waarde van 37.000 dollar. De RC Eindhoven-Welschap heeft via het Sociaal Fonds 15.000 dollar bijeengebracht. Dit bedrag werd bijeengebracht middels een groot benefiet feest "the Rolling Stores" op 24-1-2015 met een opbrengst van 8.500 dollar, 5.500 dollar uit een bijdrage van de stichting Rosote en 1.000 dollar als bijdrage van RC MüncherFreiheit. Met ondersteuning vanuit het Rotary District 1550 werd een Global Grant ter waarde van 37.500 Dollar aangevraagd bij The Rotary Foundation en 15 januari 2016 toegewezen.

Project Manager voor dit projekt is Roger Marson die wel bekend is met special education en ook familiar is met signlanguage. Inkoper is Luz Escalon. Zij zijn beiden lid van de Rotary Clun Ormoc Bay.

·

Stichting Training for Life: Deze stichting probeert projectmatig middels training van verloskundige teams in Afrika de moeder en kind sterfte substantieel terug te brengen. Het project voorziet in zowel trainingen als wetenschappelijk verantwoorde uitkomst metingen. Het project gaat van start in Kampale, Uganda onder begeleiding van prof dr.Guid Oei, Medsim Eindhoven en het verloskundig team van het Máxima Medisch Centrum.
Dit project wordt ondersteund met de opbrengst van een benefiet “premiere” van de film Spectre van James Bond en de kerstmarkt waarbij 7.500 Euro bijeengebracht werd. Daarnaast wordt van de donatie van stichting Rosote 5.000 euro voor dit project gereserveerd. RC Son heeft de opbrengst (4.600 euro) van de door hun georganiseerde 4x4 Challenge (19 maart 2016) bijgedragen. Met ondersteuning van de leden, RC in Kampala Oeganda, en mogeijk RC Arnhem-IJssel, RC aaaa en RC bbbb(Santa Run) wordt gepoogd voldoende fondsen bijeen te brengen om ook voor dit project met ondersteuning van het Rotary District 1550 een Global Grant bij Rotary Foundation aan te vragen.

·

Vrijwilligers Academie:In samenwerking met Vrijwilligerspunt Eindhoven werd de Vrijwilligers Academie opgezet. In dit project wordt kennisbevordering van de vrijwilliger gefaciliteerd door bestaande bijscholingen te ontsluiten en nieuwe bijscholingen te ontwikkelen. Door leden van de RC Eindhoven Welschap werden cursussen gegeven voor Eindhovense vrijwilligers. Dankzij ondersteuning uit Vrijwilligerspunt en facilitering vanuit het Luzac College kon dit project met gesloten beurs uitgevoerd worden.
Door te weinig aanmeldingen zijn helaas meerdere workshops niet doorgegaan waardoor wij als club ons gaan beraden of het zinvol is om de Vrijwilligers Academie voort te zetten.

·

MatthäusPassion: Sponsoring van de MatthäusPassion Oirschot, uitgevoerd door het Kempenkoor

·

Rotary-Rode Kruis Boottocht:Op vrijdag 9 september 2016 vond voor de 31e keer de Rotary-Rode Kruis Boottocht plaats. Dit is een gezamenlijke activiteit van de Rotaryclubs in de regio Eindhoven. Ook dit jaar hebben ca. 160 gasten kunnen genieten van de boottocht met MS Zilvermeeuw 2. In totaal deden 32 vrijwilligers mee, waarvan drie van onze club. Tevens werd de boottocht door onze club gesponsord met een bedrag van 900 euro.

Het Bestuur van de Stichting Sociaal Fonds Rotaryclub Eindhoven-Welschap

Drs. M.H.M. Bender, Ir. E. Metzemaekers-van Eijk, Ir. F.J. Smit,