Project Vaslui

6 oktober 2011

Kans voor kinderen in Vaslui

RC Emmen heeft in 2011 als internationaal project gekozen voor een bijdrage aan de verbetering van het leven van kinderen in de Roemeense stad Vaslui. In deze stad in het meest verarmde deel van Roemenië heeft een plaatselijke kerkelijke parochie het initiatief genomen een opvangcentrum te bouwen waar verschillende groepen mensen met een sociaal-emotionele problematiek worden opgevangen. De kerk neemt hier haar maatschappelijke verantwoordelijkheid die door de plaatselijke overheid niet wordt genomen.

Vaslui op de kaart van Roemenië

Zo zullen ca. 90 kinderen uit arme gezinnen na schooltijd worden opgevangen. Zij kunnen niet meteen naar huis omdat hun ouders/verzorgers door werkzaamheden niet thuis zijn. Veel kinderen wonen afwisselend bij familie en bekenden. In de dagopvang worden de kinderen geholpen met hun huiswerk, leren zij met andere kinderen te spelen en krijgen zij een warme maaltijd.

Samen met RC Vaslui heeft RC Emmen een matching grant aangevraagd en gekregen van Rotary International om dit project te kunnen realiseren.

Er zal een ruimte in het opvangcentrum operationeel worden gemaakt waar de dagopvang van de kinderen zal worden gerealiseerd. Deze ruimte wordt ingericht met meubilair waardoor de kinderen zich thuis zullen voelen. Vrijwilligers zullen de kinderen helpen met huiswerk en bereiden een warme maaltijd voor hen. Op deze manier wil RC Emmen samen met haar partnerclub RC Vaslui het dagelijkse leven van 90 kinderen uit arme gezinnen in Vaslui verbeteren en verrijken.

Zo krijgen zij een extra kans voor een mooiere toekomst.

Bas Span, voorzitter Community-Service