daklozenopvang Timisoara

Timisoara ’89 Foundation
(Roemeense humanitaire organisatie van Petru Iliesu)

3 oktober 2012

Renate Harkema

Renate Harkema is Manager bij Leger des Heils Noord, en Diana Kroeze is Communicatieadviseur Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg bij The Salvation Army.

Zij hebben op 23 januari 2009 al eens een lezing verzorgd in onze club over gezamenlijk begeleid wonen in Emmen (zie: weekbericht 2008-2009 nr. 29), als achtergrondinformatie bij een van onze community-service projecten (zie: opknappen woning in Emmermeer).

Diana Kroeze

Renate Harkema en Diana Kroeze van het Leger des Heils laten een filmpje zien. Sinds 1887 help het LdH mensen die buiten de boot (dreigen te )vallen. De beide dames zijn in Timisoara geweest naar aanleiding van het bezoek van Petru en Elvis in het voorjaar. (zie: Weekbericht 43 - 2010-2011) Petru is enorm betrokken en heeft hard gewerkt om de opvang van de grond te krijgen.

Hulp aan dak- en thuislozen

De omstandigheden in Roemenië zijn heel anders dan in ons land en voor Renate en Diana was het een enorme cultuur shock. De opvang van Petru draait 24/7. Tussen de middag krijgen mensen een maaltijd er loopt dan een politieagent rond als bewaker.

Het officiële aantal dak- en thuislozen in Roemenië ligt op 400.000 mensen. Waarschijnlijk is dat een geflatteerd aantal. In Roemenië zijn soms heel oude mensen dakloos. Daklozen zijn vaak gehandicapten die geen inkomen hebben, maar ook hele gezinnen leven op straat. De kinderen die in tehuizen werden opgevangen en op hun 18e buiten worden gezet, worden bijna allemaal dakloos.

Noodopvang

De nachtopvang in Nederland biedt meer ruimte dan de opvang in Roemenië. Zij deed Renate soms aan een concentratiekamp denken met stapelbedden driehoog. De kosten in Roemenië zijn niet lager dan in Nederland, maar de inkomens liggen wel veel lager. Als voorbeeld geeft Renate de verhouding tussen woonlasten (€ 150,- huur per maand) en inkomen (€250,-).

Petru zal met zijn stichting de huidige locatie moeten verlaten, omdat de oorspronkelijke eigenaren het pand claimen. Er is een nieuwe locatie toegezegd door de gemeente. Hoewel er veel achterstallig onderhoud is, biedt een verhuizing ook perspectief. (meer ruimte). Wel is er veel verzet vanuit de buurt.

Business-plannen

Renate en Diana waren bij Petru om hen een andere structuur te laten zien. Het was lastig om hen een plan te laten maken. Ze zijn niet gewend om tevoren te bedenken wat ze willen bereiken. Deze insteek was al een eye-opener.

Ook is er geprobeerd om de verschillende organisaties met elkaar samen te laten werken. Nu wordt er nog langs elkaar heen gewerkt. Op deze manier is een basis gelegd om na te denken over de verbinding die zij kunnen leggen. Zij bezochten een ziekenhuis waar een verpleegkundige daklozen van kleding voorziet. Zij heeft altijd te weinig, maar Petru vaak te veel kleding De mensen kennen elkaar, maar niemand denkt aan bundeling van de krachten. De meesten bakenen hun eigen terrein af en laten daarbinnen geen anderen toe.

Andere vormen van hulp

De beide dames liepen ook mee met de stichting Aras die met een sociale ambulance langs straatprostituees gaat. De 2 medewerkers en een arts checken de prostituees op gezondheid en delen condooms uit. De realiteit was hard en indringend. Bovendien bezochten zij een circus voor kinderen die verslaafd zijn aan lijm snuiven. Lijm snuiven is desastreus voor de hersenen en geeft heel snel blijvend letsel.

De methodieken die in Nederland worden gebruikt zijn misschien toepasbaar op de situatie in Roemenië. De bureaucratie is er net zo groot als in Nederland. Voor de foundation van Petru is er veel potentieel.

Bas bedankt beide dames die ons bedanken voor de financiële ondersteuning.