xx

We gaan ons de ballen uit de broek werken!

Om te beginnen is er maar één bal en die moet je dus hebben,
maar waar het dus in wezen om gaat, is: wat doe je met die bal?

--Johan Cruijff

Marcel heeft ballen! Met een vlammend betoog ten gunste van een nieuw gezamenlijk project van de drie Emmer Rotaryclubs slaagde hij erin om voldoende globosceptici in de club over de streep te trekken: we zullen aan de bal moeten! Kerstballencolportage voor het goede doel. En wat voor ballen! Handbeschilderd in China en per schip helemaal naar hier vervoerd. De schimmige ecologische voetafdruk van de ballen speelde helaas geen rol van betekenis in de besluitvorming. Het is de vraag of dat, gezien de duurzame ambities van Rotary, wel terecht is.

Hoeveel
 ballen?

Omdat de ietwat schlemielige associaties die het begrip "colportage" oproept niet goed passen bij het zelfbeeld van de gemiddelde Rotarian, noemt men het natuurlijk anders, namelijk: "project wapadera".

Het komt toch op hetzelfde neer: "met de pet in de hand huis-aan-huis leuren met exorbitant geprijsde kerstballen voor een goed doel". Hoeveel ballen? Men gaat ervan uit dat we binnen ons hooggeroemde Rotarynetwerk toch makkelijk minstens duizend lieden moeten kunnen vinden die een luxe kerstbal met Rotarylogootje op de doos beschouwen als begerenswaardig verzamelobject, dan wel als een aardig snuisterijtje voor een relatiegeschenk. Zelfs droomt men van een meerjarengebeuren, omdat men meent een vaste schare collectioneurs de bal te kunnen toespelen. Tja...

In plaats van dromen zouden we misschien beter eerst eens als gezamenlijke Emmer clubs met een standje op het Rotaryfestival (15 mei) kunnen gaan staan (een "ballentent"), om de markt te testen...

Na aftrek van de kosten blijft van de opbrengst wel 32% over voor het goede doel (welk doel?). ALS we ze alle duizend verkopen, tenminste. Slijten we er maar vijfhonderd, dan gaan we gewoon voor € 5.000 het schip in... Maar de club gelooft erin! We streven naar een nog beter resultaat dan dat van de wensballen in Joris' kerstboom in 2017. En, mocht de vraag naar kerstballen onverhoopt tegenvallen, dan zullen wij ons de ballen uit de broek werken om onze targets te halen!