SOK Orthopedie Project - Kitale, Kenya

Kitale, Kenya – SOK Orthopedie project

Rotary Club Groningen Bel Campo

Macintosh HD:Users:jwcopper:Downloads:SOK3.png

Sinds 2011 steunt RC Groningen Bel Campo het SOK Orthopedie Project (Protheses, klompvoeten) in Kitale Kenya. De opbrengsten van de Belcampo lezing 2012 worden hieraan gedoneerd.

Van de SOK-website hieronder een korte beschrijving:

Na de zomer van 2011 is de SOK (Stichting Ondersteuning Kitale) het orthopedie project gestart.

In de stad Kitale heeft de Trust al jarenlang een orthopedische werkplaats geleid door de Keniaanse technicus Stephen Sweta. Stephen spoort in Kitale en wijde omgeving lichamelijk gehandicapten op, maakt voor hen protheses en geeft ze fysiotherapie of stuurt ze indien nodig door voor een operatie.

Meer details over het werk van Stephen vindt u op de website onder : projecten en voorzieningen/ medische voorzieningen/ orthopedie programma.

Stephen werkt met heel eenvoudige hulpmiddelen in een zeer kleine ruimte en heeft geen eigen vervoer. Daarnaast is de activiteit kwetsbaar omdat hij deze alleen uitvoert en dus geen vervanging heeft bij ziekte etc.

Door al deze factoren is het aantal patiënten wat hij kan behandelen beperkt en dat terwijl het aantal potentiële patiënten groot is.

Daarom is besloten een geldwervingscampagne op te zetten om het volgende te bereiken:

·

Het bouwen en inrichten van een nieuwe werkplaats annex fysio ruimtebij de Andersen kliniek .

Het opzetten van dependances tussen Kitale en Chepchoina

·

Het aanschaffen van een harsoven en toebehoren om de vervaardiging van protheses kwalitatief en kwantitatief sterk te verbeteren

·

Het uitbreiden van het team met een assistent (e)voor Stephen en een fysiotherapeut(e)

·

Het opzetten van een mobiel team met een eigen vervoermiddel en het combineren daarvan met het al bestaande mobiele team voor HIV/Aids

Dit alles moet er toe leiden dat in 2015 minimaal twee maal zoveel behandelingen kunnen plaatsvinden dan nu het geval is.

Het project zal eind 2011 starten met de opleiding van de assistent en op z’n laatst eind 2013 voltooid moeten zijn met de opening van het nieuwe gebouw bij de kliniek.

Met dit alles is veel geld gemoeid. Daarom zijn we zeer verheugd dat Impulsis ( onderdeel van het Icco) heeft besloten dit project mede te gaan financieren. Bij elke Euro die we als SOK binnenhalen legt Impulsis er € 0,50 bij.

Inmiddels hebben twee sponsoren toegezegd dit project te gaan ondersteunen: de PKN kerk in Weesp gaat twee jaar lang geld inzamelen voor het orthopedie project terwijl de Rotary Groningen Bel Campo dat drie jaar lang gaat doen. We zijn hen zeer dankbaar hiervoor.

Particulieren die dit project willen ondersteunen zijn uiteraard van harte welkom. Zij kunnen on line doneren via de website of geld overmaken op rekening nummer 7696568 ten name van Stichting Ondersteuning Kitale, Hilversum onder vermelding Orthopedie project.