Super Librum Concert Programma 8nov2020 Bel Campo lezing
Concert Bel Campo lezing 8 november 2020
Super Librum - ensemble voor middeleeuwse muziek
Marian van der Heide - sopraan
Sarah Walder - vedel
Jankees Braaksma - blokfluit, portatief, slagwerk
‘Het soude een scamel mersenier’
Hemelse en wereldlijke liefde in middeleeuwse muziek
Programma
Adiu dous dame |
Francesco Landini ca.1325-1397 |
Ave pulcherrima (Maria-hymne) |
Rostocker Liederbuch (1465-85) |
Ave Maria suete maeght (Maria-hymne) |
Utrecht (ca. 1490) |
|
|
Douce dame jolie |
Guillaume de Machaut 1300-1377 |
Estampie (instrumentaal) |
Jankees Braaksma |
Het soude een scamel mersenier (virelai-ballade) |
Gruuthuse handschrift (1390-1400) |
Kleine toelichting
‘Adiu, dous dame’ is in de 15e eeuw een beroemd liefdeslied van de blinde portatiefspeler Francesco Landini uit Florence.
Studenten uit het 15e eeuwse Rostock verzamelden hun meest geliefde muziek, zoals dit Marialied ‘Ave pulcherrima Regina’, in heel kleine zangboekjes.
‘Ave Maria suete maeght’ is een liefdeslied voor Maria, uit het Utrechtse Sint Agnesklooster, gezongen op de wijs van ‘Scenct in den wyn, laet drincken vry’…
Machaut is een beroemd Noord-Franse dichter/componist (trouvère). Zijn poëzie ging veelal over de hoofse liefde. ‘Douce dame jolie’ is een bekend liefdes- en danslied van hem.
De instrumentale dansmuziek (estampie) die we horen is geïnspireerd op een lied van de 12e -eeuwse non Hildegard von Bingen, en is geschreven door Jankees.
Ons optreden wordt afgesloten met een ondeugend lied uit het beroemde Gruuthuse handschrift. Als Marian het voor u zingt begrijpt u meteen waar het over gaat….
Super Librum is befaamd om de historisch verantwoorde en levendige uitvoeringen van middeleeuwse muziek. Het ontleent zijn naam aan de middeleeuwse kunst van de improvisatie: musici van toen kenden een scala aan vaste melodieën die bij de uiteindelijke uitvoering gebruikt werden voor de improvisatie. Deze improvisatiekunst, die jarenlange oefening bij een meester veronderstelt en waarbij niet letterlijk een uitgeschreven notenbeeld wordt gevolgd, maar 'de melodie volgt vanuit de oogharen' is kenmerkend voor de 14de en 15de eeuw. Super Librum gebruikt deze improvisatiekunst tijdens zijn concerten.