Geslaagde Kindervakantiedag 2018

Lekker weg of gewoon thuis genieten van zon, zee en zomer: de zomervakantie is voor de meeste kinderen een heerlijke periode van plezier en ontspanning. Helaas zijn er ook kinderen die weinig tot geen vakantie kunnen vieren. Door ziekte van een ouder bijvoorbeeld, of omdat er geen geld is voor uitstapjes. Speciaal voor deze groep kinderen organiseerde Rotaryclub Heemskerk-Uitgeest op 8 september een gezellige vakantiedag in de Jachthaven van Uitgeest.

speurtocht
Na een wat onwennige start – de meeste kinderen kenden elkaar niet – was het ijs snel gebroken. De eigenaars van de jachthaven hadden een spannende speurtocht op het water uitgezet. Gewapend met pen, papier en zwemvest gingen de kinderen op het Uitgeestermeer enthousiast aan de slag met de opdrachten, onder begeleiding van de ervaren schippers en begeleiders. Eén groepjé redde onderweg zelfs een gestrande boot uit het riet.

knopen
Na afloop van de speurtocht volgde een workshop “nautische” armbanden knopen door de Castricumse meesterknoper Paul Bakker, waarna de kinderen zelf aan de slag gingen en elkaar konden helpen. Het resultaat mocht er zijn. Alle kinderen gingen met een (en sommige zelfs met vier) armbanden naar huis.

Aan het einde van de dag werden onder het genot van patat, kroketten en ijsjes de prijzen uitgereikt voor de speurtocht, onder het toeziend oog van de ouders. De kinderen gingen moe maar blij weer naar huis. Voor zowel de kinderen en de ouders als de Rotary was de dag heel erg geslaagd.

Ieder jaar
Rotary Heemskerk-Uitgeest organiseert ieder jaar de Kindervakantiedag. Om de dag te bekostigen is in april van dit jaar een Badeendjesrace gehouden in de jachthaven van Uitgeest, met een geweldige opbrengst. Daarnaast is de dag mogelijk gemaakt door de belangeloze medewerking van Jachthaven Uitgeest, financiële steun van een aantal bedrijven en tal van vrijwilligers.