Rotaryclub Heemstede
'Even doorzetten, dan valt het best mee...'
Bekijk de feestelijk frisse nieuwjaarsduik 2024
Sentimental journey: onze clubvoorzitter treedt aan na dagje Deurne met ontmoeting 'oude' tekenleraar
Ontmoet ook Jan Althuizen
Over influencers en vervuiling van de Waddenzee
Chantal, Thomas en Mats vertellen meer
35 jaar dikke vrienden levert Road Trip for Life op
Over obstakels en avontuur
Van Singapore tot Den-Helder in één jasje
Met elk jaar een nieuwe eigenaar
16 kinderen uit 13 landen in 8 gastgezinnen: summercamp bij RC Heemstede
Wat doet Rotary?
Rotary: leiderschap centraal bij leden en sprekers
Wat houdt lidmaatschap in?

Rotaryclub Heemstede komt elke dinsdagavond bijeen op Landgoed Groenendaal

Bekijk ons weekprogramma

42 enthousiaste leden vormen onze club en dragen het ideaal van Rotary 'service above self' uit.

We komen elke dinsdagavond bij elkaar. De diverse commissies hebben daarnaast ook regelmatig contact.

De komende weken staat onder meer op het programma: de lezing 'De impact van DT en AI op de zorg', een brainstorm over End Polio Now, een zoon van een clublid vertelt over zijn succesvolle start-up, we besteden een bijzondere avond aan ethiek in de Filmkoepel en hebben ons traditionele running diner.

Zorg voor elkaar

Het jaarthema van onze Rotaryclub Heemstede is ‘zorg’.

Mensen worden ouder en eenzamer. Met de ouderdom komen er ook meer gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal. Maar ook jongeren kampen met steeds meer gezondheidsproblemen; fysiek door bijvoorbeeld long Covid maar ook psychisch door de sociale druk en prestatiedruk die ze al dan niet terecht voelen.

Zelfs in onze omgeving groeien kinderen door inflatie en hoge energierekeningen steeds meer op in relatieve armoede en dat gaat samen met ongezonde leefstijl en beperkte toegang tot zorg.

Tegelijkertijd willen we dat de maatschappij steeds maakbaarder is en dat de politiek, de artsen, zorgverplegers, farmaceuten een kant en klare oplossing kunnen bieden voor al die problemen. En het moet natuurlijk ook nog allemaal maar betaalbaar zijn.

In dit jaar hoop ik dat we meer inzichten kunnen krijgen in dit onderwerp: Wie zijn die mensen die zorg nodig hebben, wat zijn die aandoeningen nou, wat kunnen we ertegen doen, wat is de maatschappelijke impact?

Daarvoor organiseren we binnen de club lezingen over het thema zorg, waarin we met name aandacht zullen besteden aan de ziekte Alzheimer. Verder organiseren we handen-uit-de-mouwen-projecten waarmee we kunnen bijdragen aan zorg, dichtbij huis maar ook verder weg. Ook staan dit jaar opnieuw gezellige projecten op de agenda voor Heemstede, zoals de openluchtbioscoop en de Nieuwjaarsduik, om geld op te halen voor goede doelen die passen bij het thema zorg.

Richard Janssen
Voorzitter Rotaryclub Heemstede 2023-2024