Kijken met andere ogen

Voor de voormalige drukkerij van Coornhert

In het 500ste geboortejaar van de Haarlemse humanist Coornhert (1522-1590) loodst clublid en stadsgids Peter ons door Haarlem. Allen hebben we van humanist Coornhert, veelzijdig Nederlandse kunstenaar, geleerde, theoloog, musicus en publicist van vele geschriften gehoord en de een weet iets meer dan de ander. Maar de rondleiding langs kenmerkende punten in Coornherts leven verrast ons allemaal.

We kijken inmiddels met andere ogen naar onder meer de Hoofdwacht aan de Grote Markt, aanvankelijk in gebruik als stadhuis en later in het onderhuis als drukkerij van Coornhert. Coornhert woonde lange tijd in het Huis de Vergulde Arend, het tegenwoordige Amadeus hotel, waar hij vele publicaties schreef. Op de terugweg krijgen we nog een wijsheid van Coornhert mee, op de muur geschilderd aan het Coornhertplantsoen middenin de stad: ‘Wie niet twijfelt, leert niet’. Die steken we in ons zak!