Reisverslag zweden Denemarken

Rotaryclub Heerhugowaard Langedijk

Verslag 4-daagse Rotary reis Zweden/Denemarken vertrek 28 september 2016

1e dag woensdag 28 september

Met een groep van 25 man/ vrouw vertrokken we rond 12.15 uur met de KLM cityhopper vlucht KL1157 van de KLM van Schiphol naar Göteborg. We vlogen zelfs over Langedijk Heerhugowaard, wat een mooi plaatje opleverde.

Aansluitend hadden we een transfer per bus naar hotel Spar Majorna. Bij aankomst stond er koffie met een broodje voor ons klaar.

Om 16.00 uur vertrokken we per bus naar het centrum van Göteborg voor een sightseeing onder leiding van gids Olof.

Göteborg is een havenstad met ruim 500.000 inwoners. De stad is in 1621 gesticht door Gustaaf II Adolf van Zweden en was destijds van een groot strategisch en economisch belang. De kades in de havens geven derhalve een echte internationale allure. De houten gevels in Haga geven een beeld uit

de tijd van de kolonisten. De invloed van de Hollandse kolonisten is terug te vinden in de grachten in het oude centrum. De stad heeft uitstekende winkelfaciliteiten maar ook zeer interessante musea. We reden door naar de haven en scheepten in op de “S:T Erik” voor een heerlijk visbuffet. Vanaf de boot hebben we Gotenborg vanaf het water kunnen bekijken.

2e dag donderdag 29 september

Na het ontbijt vertrokken we om

09.30 uur per bus naar de Volvo fabrieken. Rond 10 uur werden we daar ontvangen en kregen een rondleiding in de fabriek, waarna Frank en Trea zich, vanwege omstandigheden later, bij de groep voegden. Aansluitend werd een bezoek gebracht aan het

indrukwekkende Volvo museum.

Na het museum gingen we terug naar Göteborg waar bij een prachtige locatie aan het water de lunch werd genoten.

Na de lunch per trein naar Malmö. Vertrek om 16.00 uur. Voor het vertrek van de trein hebben we nog even de tijd om te winkelen.

Na aankomst op het station in Malmö zijn we te voet (met koffer) naar het hotel gegaan. We verbleven in het zeer centraal gelegen Nobelhouse. In de avond was er een diner op het populaire Lilla Torg plein (20.00 uur). Hier hebben we buiten gegeten. Het was een heerlijk diner op een terras dat heerlijk was verwarmd door heaters bij elke tafel.

3e dag vrijdag 30 september

In alle vroegte, om 07.30 uur, hadden we een bijeenkomst met de Rotary club Malmö Skeppsbron. Vertrek vanuit het hotel 07.00 uur @. Kennismaken met de vrienden uit Malmö die een ontbijtclub hebben. Na het ontbijt stelden de beide clubs zich aan elkaar waarbij door

Frank en Arnold mooie woorden werden gesproken. Na het uitwisselen van de vaantjes werden door Arnold, als inkomend voorzitter, tulpenbollen aangeboden aangezien de zeer bijzondere zuurkool uit de bus was ontvreemd!!.

De club uit Malmö is in 1988 opgericht en heeft 60 leden met een gemiddelde leeftijd van 64 jaar. Wel bestaat de club voor 22% uit vrouwen ©.

Na de bijeenkomst leidden een aantal Rotary leden ons langs een aantal kunstwerken in de stad.

Om 09.00 uur was de bus er voor het vervoer voor de rest van de dag, waaronder het bezoek van een drietal kastelen. Frank had Brigitte, de directiesecretaresse van Assa Abloy bereid gevonden als gids te fungeren. We bvonden ons in Skåne, oorspronkelijk eigendom van Denemarken, maar door de Denen in 1658 aan de Zweden afgestaan. In het onderste gedeelte van Zweden wonen 119 inwoners per km2. Boven in Zweden wonen slechts 2.4 inwoner per km2. In dit gedeelte van Zweden vinden we meer dan 350 kastelen en landhuizen waarvan we er 3 hebben bezocht. Brigitte heeft ons veel over de Deens/Zweedse geschiedenis verteld. Voor de lunch bezochten we het Trollenas Slott en het Ellinge Slott.

Na de lunch was er een bezoek aan het Overdskloster, het derde kasteel.

Trollenäs slott:

De eigenaar van het kasteel is de Trolle familie, waarvan nu de 11e generatie in het kasteel leeft. De familie heeft het kasteel vanaf 1682 in bezit. In 1559 is het kasteel gebouwd. In 1893 zijn de zijvleugels aan het kasteel gebouwd en is het gebouw volledig vernieuwd. Het kasteel is gebouwd in de Renaissance en barok stijl. De familie heeft inkomsten uit teelt en bosbouw.

Na het bezoek hebben we koffie gedronken bij de bus. Brigitte had een Zweedse lekkernij meegenomen die we bij de koffie kregen.

Ellinge slott:

Het kasteel is in 1300 gebouwd. Erland the Madman is de eerste eigenaar. Hij was aartsbisschop (samen met zijn 2 zonen).

Het kasteel heeft veel verschillende

eigenaren gehad. Eén van de eigenaren zette elke keer een kruisje op zijn bed en in het dagboek als er een goed feest geweest was. Vier van deze kruisjes staan nu ook op de fles van Purity wodka, die op het terrein van Ellinge gemaakt wordt. Ook dit kasteel heeft inkomsten van land- en bosbouw.

Daarnaast wekken ze energie op door het verbranden van houtsnippers. Door middel van deze warmte worden circa 2000 huishoudens van Lund verwarmd.

Van oktober tot april is het kasteel de plaats

voor verschillende events. Dit jaar zo’n 135. Hieronder vallen ook veel bruiloften, ongeveer 35 dit jaar. Als laatste hebben we de stokerij van Purity wodka bekeken.

Het 3e en laatste kasteel was Övedskloster:

De 1e bewoners in de 12e eeuw behoorden tot een Franse monnikenorder. De bisschop van Lund had deze plaats aangeraden. Zij leefden er tot de reformatie in de 16e eeuw. Toen is het slot in private handen gekomen. Het kasteel was toen in eer slechte staat. In 1753 kreeg de familie Rammel het kasteel in hun bezit. Onze rondleidster is daar een nazaat van. De kerk en het huis werden

afgebroken en opnieuw gebouwd. De huizen rondom het slot hadden allemaal een verschillende bestemming waaronder keuken, dinerkamer en brouwerij. Het bezit telt 3500 ha grond voor land- en bosbouw. Tegenwoordig leeft men ook van vleesproductie (Angus koeien) en een restaurant ( lunches en diners).

Hans Rammel bouwde het pand in de 18e eeuw met veel Franse en Nederlandse invloeden. De vader van de bouwer (Malte Rammel) heeft alles gefinancierd. Deze kwam uit Polen. De inrichting bevat veel Zweedse rococo. Eén van de vorige eigenaren heeft in een testament gezegd dat bepaalde ruimtes niet mogen worden veranderd. Dat is tot op heden ook nog niet gebeurd, behalve dat men moest restaureren na een grote waterschade.

Na de bezoeken aan de kastelen reden we terug naar Malmö. Er was nog een uurtje de tijd de stad in te gaan. Aansluitend zijn we voor het diner naar een gezellig restaurant gegaan welke op loop afstand van het hotel lag. Als afsluiting hebben we aan de bar in het hotel kennis gemaakt met een Nederlandse Zweed welke zo aardig was om zelfs na de zeer vroege sluitingstijd van 23:00 uur toch nog een wijntje of biertje voor ons in te schenken.

4e dag zaterdag 1 oktober

Zaterdag ochtend verlieten we Malmö na een zeer uitgebreide ontbijt en reden per bus over de Oresund brug naar Kopenhagen. Per fiets en riksja ontdekten we de stad o.l.v. onze gids Mike. We zijn langs bijzondere gebouwen gereden, waarbij een gedeelte van Kopenhagen lijkt op Amsterdam. Rond 14.00 uur zijn we per bus weer richting de luchthaven gereden.

Tenslotte vloog vlucht KL 1132 ons terug naar Amsterdam.

We kunnen terugkijken op een enorm geslaagde, grotendeels zonnige reis. Onze dank gaat uit naar International en in het bijzonder naar Frank Achterbos voor de fantastische organisatie.