Bezoek Føroyar eilanden, 10 – 17 mei 2014

Een groep motorrijders van de IFMR, de motor club van de Rotary, heeft jongsleden mei een bezoek gebracht aan de Føroyar eilanden. Dit is een eilanden groep gelegen in de noordelijke Atlantische oceaan halverwege IJsland. Het is een eilanden groep zo groot als de provincie Utrecht en bewoont door ongeveer 50.000 inwoners. (en 75.000 schapen). De economie van de eilanden is gebaseerd op vis. (en schapen dus) Er wordt heel veel zalm gekweekt en de Faeröer hebben een grote visserijvloot. De natuur is er ongerept en overweldigend. Het weer is wisselvallig, redelijk constant van temperatuur en regenachtig. Het is een onafhankelijke staat, behorend tot het Deense koninkrijk. De bevolking is goed ontwikkeld en spreek fantastisch Engels.

Na een tweedaagse tocht naar Hirtshals in noord Denemarken konden we de motoren inschepen op de Ferry welke ons naar de Faroe Islands zou brengen. Na 36 uur is men dan in Tórshavn, de hoofdplaats van de eilandengroep. Vier dagen zijn genoeg om de eilanden te verkennen. De Faroe Islands hebben een zeer goed wegennet met veel bruggen en tunnels om de verschillende eilanden te bereiken. Speciaal de éénrichtingstunnels verdienen te worden gememoreerd. Kom je van de andere kant dan zijn er regelmatig vluchthavens waar men de tegenligger kan passeren.

Uiteraard hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om de lokale Rotary clubs te bezoeken. Zo zijn we te gast geweest bij de club in Klakvik, waar toevallig ook een Deense dames club op bezoek was. Opvallend is de goede zang van de leden en de welkom borrel genoten uit een schapen hoorn. Ook de club in Tórshavn is uiteraard door ons bezocht.

Na vier dagen terug naar Noord Denemarken waarna een tweedaagse tocht retour naar Nederland deze prachtige ervaring afsloot.

Foto van de motorrijders van de IFMR