Hamlin Fistula donatie

Rotaryclub Heerhugowaard-Langedijk steunt de Hamlin Fistula Foundation.

Na een indrukwekkende presentatie van Monique Rosbergen, sinds 5 jaar als vrijwilligster actief als voorzitter van de Nederlandse tak van de Hamlin Fistula Foundation (HFF), heeft de Rotaryclub Heerhugowaard-Langedijk een financiële bijdrage verstrekt.

Het verhaal maakt indruk en raakt. De fistelproblematiek is eigenlijk geheel onbekend en gaat langs ons heen, als we er niet op worden gewezen. Het heeft grote impact op vrouwen, meisjes eigenlijk En op de rest van hun leven. Wat is er toch een ellende in de wereld.

Een fistel ontstaat na een obstructie bij een bevalling. De baby overleeft het vaak niet en in een derde van de gevallen de moeder ook niet. Dat is dus al een groot probleem. Maar als moeder het al overleeft, dan ontstaat er vaak, door de te grote druk die is uitgeoefend op het geboortekanaal, een fistel. Oftewel er is een opening ontstaan tussen de blaas en de vagina of tussen endeldarm en de vagina.

De grondleggers van de Foundation zijn Dr. Catherine Hamlin en haar man Reginald, sinds 1959 als vrijwilligers actief in Addis Ababa in Ethiopië. De Foundation is inmiddels goed voor 60.000 operaties waarna die vrouwen weer een normaal leven hebben gekregen en zijn gered van sociale isolatie en armoede.

Peter Strijbis vraagt namens de Rotaryclub aandacht voor het goede en belangrijke werk van de Foundation welke geheel afhankelijk is van giften en donaties. Kijk op www.hamlinfistula.nl voor meer informatie.