Handicamp 2010

Rotaryclub Heusden sponsort eerste deelnemer aan Handicamp

Van 3 tot en met 8 mei 2010 vond het tiende Rotary Handicamp plaats op het terrein van Adelante (v.h. Franciscusoord), prachtig gelegen langs de Geul te Houthem/Valkenburg in de schaduw van het vermaarde Ronald McDonaldhuis (een ontwerp van de bekende Oostenrijkse architect Friedenreich Hundertwasser).

Rondleiding Ronald McDonaldhuis ontworpen door Hundertwasser

Djimmy met één van zijn begeleiders

Onze eerste kandidaat was Djimmy Dekkers uit Ammerzoden. Djimmy is een lichamelijk beperkte jongen, die gekluisterd is aan een rolstoel.

Volgens de richtlijnen van het Rotary Handicamp wordt de kandidaat door Rotarians gebracht en weer opgehaald van het kamp. Hoewel het de tweede keer was dat Djimmy deel mocht nemen aan een dergelijk kamp, wilde hij toch weggebracht worden door zijn moeder en oom.

Op 8 mei werd het kamp afgesloten met een barbecue voor zowel de deelnemers als Rotarians van de sponsor clubs.

Djimmy’s favoriete begeleider

Rupert (vergezeld van dochter Tessel) en Miel gingen zaterdagochtend al vroeg op weg naar het verre Valkenburg om Djimmy op te halen. De dag begon met een bijzonder interessante rondleiding door het enige in Nederland aanwezige gebouw ontworpen door Hundertwasser.

Na deze rondleiding ontmoetten wij Djimmy bij de barbecue. Hij heeft een bijzonder drukke week gehad met weinig slaap. De begeleiding vond o.a. plaats door jonge enthousiaste studenten van pedagogische academies en gecertificeerde instructeurs en begeleiders. De kinderen namen deel aan activiteiten zoals paardrijden, zweefvliegen,duiken en stadssurvivals. De ballonvaart die zaterdagochtend was gepland, kon helaas geen doorgang vinden vanwege het slechte zicht die dag.

Tessel ontfermde zich al gauw over Djimmy en reed hem in zijn rolstoel graag rond, o.a. naar de speciaal aangelegde speeltuin, waar ook rolstoel gebruikers veel plezier aan beleefden.

Tessel ontfermt zich over Djimmy

Voor het vertrek nog even in de speeltuin!

Eenmaal in de auto huiswaarts naar Ammerzoden viel Djimmy in diepe slaap zodat hij iets van het slaaptekort kon inhalen voordat hij weer keurig bij zijn moeder in Ammerzoden werd afgezet.

We kunnen terug kijken op een zeer bijzondere actie en kunnen iedere Rotarian aanraden eens mee te gaan naar dit zeer bijzondere en interessante gebouw. Een bezoek zeker waard, ook buiten de periode van een Handicamp! Zie bijgaande link: http://www.kinderfonds.nl/kindervallei

Miel van Hutten, 2 juli 2010