Boomfeestdag op De Mariënhof

Vervolg van de boomplantactie van Rotary Club Hoeksche Waard

Rotary Club Hoeksche Waard doet mee aan de boomplantactie die wordt georganiseerd naar aanleiding van World Earth Day en de Nederlandse Boomplantdag. Met die actie wordt aandacht gevraagd voor de wereldproblematiek rondom natuur en milieu. Bomen zijn onmisbaar voor een gezonde leefomgeving: ze zorgen voor schone lucht, ze dragen bij aan de biodiversiteit en ze verfraaien het landschap. Het is extra mooi, dat het op De Mariënhof ook om behoud van Hoeksche Waards erfgoed gaat. Al minstens 300 jaar ligt er een iepenlaan tussen de Smidsweg en de Blauwesteenweg; die zogeheten ‘laning’ is altijd beeldbepalend geweest voor het dorp Westmaas. Door ouderdom en iepziekte was er van de oude iepen niet veel over. Omdat 90% van de iepen in Nederland door de iepziekte zijn verdwenen, is de iep een zeldzame boomsoort geworden.

Daarom herplantten op 29 maart 2019 de leden van Rotary Club Hoeksche Waard samen met leerlingen van de basisscholen De Vlashoek en De Weerklank in Westmaas 14 iepen die resistent zijn tegen de iepziekte. Van oudsher behoren het iepen te zijn op De Mariënhof, omdat het prachtige streekeigen bomen zijn met veel blad. Vroeger werden de bomen als ze kaprijp waren trouwens gekapt, omdat het iepenhout geld opbracht, maar telkens opnieuw werden er iepen aangeplant.

Een beboomde toegangslaan stond bovendien voor de status van het 16de eeuwse herenhuis en de 18de eeuwse boerderij van De Mariënhof. De historische gebouwen zijn uniek in de Hoeksche Waard en zelfs in Nederland en verdienen het om gerestaureerd te worden, een opgave waarmee de eigenaren druk bezig zijn.

Leden van Rotary Club Hoeksche Waard en leerlingen van de basisscholen in Westmaas planten iepen op De Mariënhof.

Initiatiefnemers Willy Spaan (idee) en Jan Zevenbergen (uitvoering) planten de eerste iep op De Mariënhof in Westmaas in aanwezigheid van leerlingen van De Vlashoek en De Weerklank. Rotaryclub Hoeksche Waard schenkt de bomen en de leden zorgen voor de aanplant.

(Foto’s vrij van rechten Harm van den Broek)