Goede doelen & projecten RC Hoorn

De handen uit de mouwen

RC Hoorn staat bekend om de geweldige manier waarop zij geld kan generaliseren voor uiteenlopende goede doelen, maar daarnaast steken de leden ook graag de handen uit de mouwen. Tot voor kort hebben de leden jaarlijks gewerkt bij Pleeg- en Jeugdzorgboerderij De Essenburg in Twisk. Van het schilderen van een hek tot het snoeien van de tuin, geen klus was teveel. Het door RC Hoorn zelf bedachte project ‘Uitje doen’, waar eenzame ouderen werden uitgenodigd om een dagje mee te gaan met de stoomtram van Hoorn naar Medemblik is een mooi voorbeeld van onze goede doelen. In samenwerking met De Zonnebloem werden mensen uitgenodigd deze mooie dag met ons te beleven, uiteraard ook begeleid door een hapje en een drankje.

Vanaf 2018 is ervoor gekozen om jaarlijks samenwerking te zoeken met NL Doet; een groot Nederlands vrijwilligersproject van het Oranjefonds, waar we graag aan meewerken. Een flink aantal van onze leden wandelt jaarlijks met een groep van zo’n 40 personen mee met de ‘Hoploop’, een mooie wandeling met bewoners van het Hoge Hop, een woonzorgcentrum voor mensen met een vorm van dementie.

De Piet Roele Snertavond:

In het najaar wordt in Hoorn de jaarlijkse Koemarkt georganiseerd. De RC Hoorn haakt hierop in door ’s avonds, bij het oergezellige café JP aan de Veemarkt, een overheerlijke kop erwtensoep (gemaakt door onze 2-sterren Michelin kok Constant Fonk) te verkopen, uiteraard met roggebrood en spek. Een echte Westfriese Taaikoe van Bakkerij Otten maakt het feest compleet. De opbrengst van deze avond gaat naar een jaarlijks opnieuw gekozen -lokaal- goed doel.

Swim to fight cancer:

Het in Hoorn georganiseerde, landelijke, Swim to Fight Cancer project is eigenlijk ‘geadopteerd’ door Rotaryclub De Eenhoorn.

Maar sinds 2016 weet ook RC Hoorn jaarlijks een team van enthousiaste zwemtoppers bij elkaar te krijgen, die gemiddeld 2 km zwemmen door de grachten van Hoorn, onder aanmoediging van een al even enthousiaste menigte.

In 2017 is door RC Hoorn meer dan € 6.500 opgehaald voor Fight Cancer, een stichting die fondsen werft voor wetenschappelijk kankeronderzoek en preventie.

De filmpremière:

In samenwerking met de Vue Bioscoop (v/h JT bioscoop) en Van der Valk hotel Hoorn, heeft Rotaryclub Hoorn ervoor gezorgd dat fantastische films vóor de landelijke première al konden worden vertoond.

Zo hebben honderden mensen de première van Gooische Vrouwen 2 (2014), Spectre (James Bond) (2015) en Star Wars: Rogue One (2016), April May and June (2019) en No time to die (James Bond) (2021) eerder beleefd dan de rest van Nederland.

De opbrengsten van deze geweldig georganiseerde avonden -vaak met aangepaste kleding in de stijl van de film- zijn gedoneerd aan internationale en lokale goede doelen. Inmiddels zijn we met de voorbereiding bezig van een nieuwe landelijke première film; we houden nog even geheim welke dit wordt.

Ons jaarlijkse Golftoernooi

vindt plaats in de maand juni of september bij Golfbaan ’t Regthuys te Winkel. Het is altijd een leuk georganiseerde dag, met uitdagingen voor golfers met verschillende handicaps. Zelfs golfers met de grootste handicap (diegenen die niet kunnen golfen), vinden hun weg op deze dag. Wie slaat het verste, wie kan de bal in een bootje slaan, wie kan de blinde golfer Ronald Boef verslaan enzovoort maken het al tot een uitdagende dag. Uiteraard zijn alle geïnteresseerden van harte welkom, ook als je dus niet (zo goed) kunt golfen. De dag wordt afgesloten met een gezellige barbecue en een kleine veiling, waarvan alle opbrengsten naar een lokaal goed doel gaan. Uiteraard zijn alle geïnteresseerden van harte welkom, ook als je dus niet (zo goed) kunt golfen. De dag wordt afgesloten met een gezellige barbecue en een kleine veiling, waarvan alle opbrengsten naar een lokaal goed doel gaan.

Meels on Wheels:

Natuurlijk vinden we het ook belangrijk dat we een goed contact met elkaar onderhouden en dat we elkaar, naast de wekelijkse vergaderingen, ook eens wat informeler spreken. Hiertoe organiseren we het meals-on-wheels project, waarbij iedereen bij elkaar maar steeds op een andere locatie een voor-, hoofd- en nagerecht nuttigt. Erg gezellig en niet direct gericht op het inzamelen van geld, maar niettemin heel belangrijk.

Lokale en landelijke goede doelen waar RC Hoorn zich voor inzet (in willekeurige volgorde):

• 6-T project Nakuru, Kenia
  • Stichting Hoornse Havenconcerten