Historie van Rotary Club Houten

Historie Rotaryclub Houten

De Rotaryclub Houten werd op 19 januari 1990 opgericht. Iedere Rotaryclub heeft een ‘moederclub’. In dit chartertraject werden wij in 1989 bijgestaan door onze “moeder” Rotaryclub Vianen-Vreeswijk.
Onze eerste chartervoorzitter was Pieter Vos. Wij vierden deze charter tezamen met onze Rotary twinclub in Tunbridge Wells, ten zuiden van Londen.

Wij waren een ‘mannen’ club, maar nu zijn wij een gemengde club. Wij hebben ook een dochterclub opgericht namelijk Rotaryclub Houten-Castellum. Door de groei van Houten en een eigen profiel heeft deze dochter zich tot een volwaardige Rotaryclub ontwikkeld.

Afbeeldingsresultaat voor Rotary rondje houten hardlopenMet zo’n dertig jaar historie hebben wij vanzelfsprekend een reeks van lokale en internationale serviceprojecten gerealiseerd. Teveel om hier te vermelden, maar een paar projecten steken erboven uit:
Een schoolinrichting in India, een waterzuivering in Thailand, ‘het Rondje Houten’ later de Vlinderloop, de Truckersdag, de Kerstviering met ouderen, het vervoer van ouderen en gehandicapten en diverse fundraisingsdiners.
In het algemeen richten wij onze service activiteiten met name op mensen en organisaties, die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Afbeeldingsresultaat voor de appelplukker

Op gepaste tijden reiken wij de ‘Appelplukker’ uit om een vrijwilliger, die zich bijzonder heeft ingezet voor de Houtense gemeenschap, te bedanken voor zijn of haar inzet.

Een andere activiteit van Rotaryclub Houten is de internationale uitwisseling door wederzijdse bezoeken. Lang hebben wij die jaarlijkse uitwisseling gehad met RC Tunbridge Wells, gevolgd door een uitwisseling met RC Sonderborg in Denemarken.
Nu worden de bezoeken meer op thema gestuurd bijvoorbeeld door een bezoek aan RC Thessaloniki over de schuldencrisis, aan RC Dresden over ‘Die Wende’.
In 2010 organiseerden wij een groot congres over “Never waste a good crisis’ voor onze gouverneur Rob Klerkx.
Tenslotte organiseren wij sinds enkele jaren publieke lezingen, die altijd van een hoog niveau zijn en inspringen op actuele zaken zoals de Amerikaanse presidentsverkiezingen, onze inzet in Afghanistan, de vaccinatieproblematiek etc.