xx

RCHC steunt Oekraïne

Toen de oorlog uitbrak in de Oekraïne was meteen de noodzaak voor hulp duidelijk. Zo ook in Houten en wij hebben daarom met 2 grote projecten geholpen:

• Directe hulpgoederen voor een ziekenhuis in Dolyna
  • Hulp bij het inrichten van vaste noodopvang op 2 locaties in Houten

Hulp voor Dolyna

Rotary Club Houten-Castellum heeft samen met het Lysenko Koor uit Tull en ‘t Waal (Gemeente Houten) in maart 2022 de handen ineengeslagen om een ziekenhuis te steunen in Dolyna, dat net over de Oekraïense grens ligt. Naast de ziekenhuisfunctie is er op één verdieping een opvangplaats ingericht voor moeders met hun jonge kinderen waarvoor ook spullen nodig zijn. RCHC heeft, naast cofinanciering, vooral de sponsoring en donaties door bedrijven op zich genomen. Het Lysenko Koor hield zich naast cofinanciering bezig met transport en zanguitvoeringen.

Er is dankzij deze samenwerking én de sponsoring en donaties door 6 bedrijven voor een substantieel bedrag (ca. € 40.000,--) een groot aantal goederen en spullen naar Dolyna gebracht. Het lokale huis-aan-huisblad ’t Groentje heeft een artikel geplaatst. De deelnemende (lokale) bedrijven waren Joerns Healthcare B.V., G3 Medical B.V., Houtense Apotheken B.V., E-medical Versluis B.V., Albert Houten Het Oude Dorp en Expert Houten.

Hulp bij Inrichten noodopvang locaties

De burgmeester van Houten heeft in het voorjaar van 2022 de hulp ingeroepen van Houtense serviceclubs om te helpen (zowel qua coördinatie als praktische uitvoering) met de creatie van 2 grote noodopvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen. Samen met de Lionsclub en Rotary Club Houten heeft Rotary Club Houten-Castellum met een groep van ongeveer 50 leden eendrachtig samengewerkt bij de inrichting van de tijdelijke huisvesting.

Coördinator Annemarie Cooper van Rotary Club Houten-Castellum: “Onze club in Castellum richt zich op het kind in ontwikkeling en omdat er veel kinderen meekwamen, paste dit project heel goed bij ons. Ik kocht in bij lokale ondernemers, zoals Blokker en Hema. Deze ondernemers hebben ruimhartig korting gegeven.”

Een geslaagd project waarbij vele handen licht werk maakten.

Zie ook: