Onze club en goede doelen

Over Ons: Rotary Club Huizen Gooimeer

Afbeelding met gras, boom, buiten, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

Create hope in the world – Duurzaamheid

De Rotary Club Huizen Gooimeer is in 1985 door een groep enthousiaste mensen, die zich aangetrokken voelen tot de basisgedachte van de Rotary, opgericht. Met onderlinge vriendschap en dienstbaarheid jegens anderen willen zij hun grote diversiteit aan kennis en beroepservaring niet alleen delen met elkaar, maar zich ook inzetten voor anderen. Daarbij voelen de leden zich in het bijzonder verbonden met de lokale samenleving. De club telt twintig mannen en vrouwen, die wekelijks bij elkaar komen voor een inspirerende clubavond met beroepspresentaties uit eigen kring, leerzame presentaties van externe deskundigen en excursies.

Belangrijke activiteiten voor ons zijn onderdeel van community service, lokaal in Huizen en internationaal: maatschappelijke betrokkenheid tonen door acties, projecten en behulpzaam te zijn binnen de Huizer gemeenschap en internationaal in projecten.

Voorbeelden daarvan zijn de acties voor de Voedselbank, ondersteuning van het Koffieschenken project in de Marke/De Meenthoek, de Matthäus Passion, en de cleanup’s samen met Huizen Schoon zoals op 23 maart en 1 juni. We starten op 10 april met het project ‘Huizen plastic arm’ en o.a. de plaatsing van Stoeptegels “Hier begint de zee” voor bewustwording ter voorkoming van zwerfafval.

Komende tijd wordt een Kunstveiling georganiseerd ten behoeve van de oogkliniek in Kenia en zal op 7 september het eerste Huizer Fete de la Nature (Natuurfestival) plaatsvinden.

Internationaal ondersteunen we het project voor de opbouw van de Sister Marie Laurence basisschool op Sint Maarten, waterproject in Tanzania (met het Waterwandelen), en de Oogkliniek in Lithein Kenia met de opbrengst van de Kunstveiling en ondersteuning door onze oogarts Marjolein Ronday. Daarnaast ondersteunen we vele acties en projecten voor EndPlasticSoup door Gert-Jan van Dommelen en deelname aan het project voor de plastic upcycling fabriek in India.

Eerder realiseerde onze Rotaryclub het historische Vissersmonument in Huizen en organiseerde zij de Rotary Autumn Rally ten bate van de KinderKunstAkademie en het Rotary Bungee-roeien voor zowel de Stichting ALS als voor een zeilboot voor jonge gehandicapte watersporters. In totaal werd in de afgelopen jaren 200.000 euro aan fondsen opgehaald voor het goede doel.

Het jaarthema van Rotary Huizen Gooimeer voor het jaar van 2023-2024 is ‘Duurzaamheid’ met nadruk op het belang van plant en dier en het benaderen van duurzaamheid van meerdere aspecten.

Rotary biedt de mogelijkheid om vanuit onderlinge verbondenheid en vriendschap (fellowship) van betekenis te zijn in de samenleving. Dichtbij, maar ook veraf. Je kunt iets doen waar je goed in bent door gebruik van jouw eigen vaardigheden en netwerk (je ‘vocation’) en waar je jezelf/anderen/de wereld ook daadwerkelijk mee dient.

Vanuit die gedachte organiseren wij onze activiteiten. Volg ons voor het laatste nieuws en de activiteiten op onze website of op facebook. https://www.facebook.com/Rotary-Huizen-Gooimeer-787064478106211/

A couple of logos with text

Description automatically generated