Huizer Vissermonument

Totale hoogte van het bronzen miniatuur van het Vissersmonument is 21 cm

Het Vissersmonument is een initiatief van Rotary Huizen-Oostermeent (nu Huizen Gooimeer).

Van het origineel werden in een beperkte oplage Bronzen Miniaturen gemaakt. Deze waren te koop voor € 275 met een genummerd Certificaat van Echtheid.

Er werd een Club van Honderd opgericht. Voor € 50 kon iedereen daarvan lid worden. De leden ontvingen een Certificaat en een koperen sleutelhanger met het logo van het monument. De ledenlijst werd in de sokkel gegoten.

Deze acties werden samen met de Stichting Huizer Botters georganiseerd.

De onthulling van het Huizer Vissersmonument was op de Huizer Botterdag op zaterdag 17 september 2011.

Het monument is gecreëerd door de Huizer beeldhouwer Michiel Linders (1951), die in zijn werk zoekt naar evenwicht, naar balans én naar beweging. Met de zeilen in brons wil hij de kracht en het doorzettingsvermogen van de Huizer vissers symboliseren