Bottertocht 2019

Bottertocht 20 augustus 2019

HUIZERS VERTELLEN HUN VERHAAL

Rotary Gooimeer combineert mooie momenten voor ouderen met “Oral history”

C:\Users\Gebruiker\Documents\HENK lap\Vereniging-clubs\Rotary\foto's\Ouderen Bottertocht 20 aug 19\e4b65c25-fcf8-4f58-8a3b-4020039ea946.JPGMaar liefst 32 bijzondere Huizers deelden tijdens een bottertocht, georganiseerd door Rotary Gooimeer en de stichting Huizer botters, hun kennis en ervaring met leden en oud-leden van Rotary Gooimeer en met enkele deelnemers van ‘Tijd voor meedoen’. Zo konden in een ontspannen middag op het water mooie en ontroerende verhalen én praktische tips worden verzameld, die deze Huizers maar al te graag wilden nalaten voor de toekomstige generatie.

Oral History

C:\Users\Gebruiker\Documents\HENK lap\Vereniging-clubs\Rotary\foto's\Ouderen Bottertocht 20 aug 19\RHInvsuQTgCZCG1cE0fOgQ.jpgEen paar maanden geleden is binnen Rotary Gooimeer het idee ontstaan om de jaarlijkse Bottertocht, het nostalgisch kerst-zingen in de Engel en andere activiteiten door het jaar heen anders aan te pakken. Het bezorgen van mooie momenten voor vooral ouderen uit de Huizer samenleving bleef uitgangspunt, maar is nu gekoppeld aan het gebruik maken van de kennis en ervaring van de mensen die aan deze activiteiten meedoen. ‘Oral History’, het doorvertellen van verhalen van deze bijzondere Huizers, wordt door Rotary Gooimeer als extra dimensie gezien.

C:\Users\Gebruiker\Documents\HENK lap\Vereniging-clubs\Rotary\foto's\Ouderen Bottertocht 20 aug 19\f34ebbf2-c242-4546-b311-0156f090eb0f.JPGVerbinding van generaties

De Rotaryclub nodigde mensen uit Huizen uit voor de bottertocht die een bijzonder verhaal te vertellen hebben. Maar er werden via Tijd voor Meedoen (het huis van de buurt in de Draaikom in Huizen) ook jonge mensen uitgenodigd, die het leuk vonden om met de oudere generatie hierover in gesprek te gaan.

Tijdens de tocht is door ‘de Benjamin van Tijd voor Meedoen, een stille woordentovenaar en klusser’ een kort gedichtje geschreven vanuit zijn beleving:

Varend in de wind,

Gedachten niet hier,

Luisteren naar het water vol plezier,

Varend op een botter met eindeloos water om ons heen.

Varen is ontspanning, dat voel je meteen.

C:\Users\Gebruiker\Documents\HENK lap\Vereniging-clubs\Rotary\foto's\Ouderen Bottertocht 20 aug 19\vHKGFvLYTLGDH98LsQPb0A.jpgVerhalen

De korte verhalen zullen voor de deelnemers worden gebundeld in een klein boekje en Rotary Gooimeer zal binnenkort op haar website alle korte verhaaltjes publiceren. Rotary Gooimeer gaat de komende tijd ook door met het verzamelen van verhalen van oudere Huizers. Tijdens de week van de eenzaamheid in september zal de Rotaryclub tijdens een lunch of diner bij Tijd voor Meedoen weer nieuwe verhalen verzamelen van mooie, humoristische en soms ook verdrietige levensimpressies en van praktische tips.

Mochten mensen na het lezen van dit artikel hun verhaal willen delen met een lid van Rotary Gooimeer, dan kunnen zij zich daarvoor aanmelden via de mail: rotarygooimeer@gmail.com