Recepten uit Huizen

Huizers zijn mensen die al generaties lang in Huizen wonen, maar er zijn ook veel mensen nieuwkomers in Huizen komen wonen, uit andere gemeenten en ook uit andere delen van de wereld, zoals bijvoorbeeld uit de Molukken en uit Syrië. Rotary vraagt deze Huizers om hun beste recepten te delen en zo ook over te dragen aan nieuwe generaties.

Stuur uw recept naar: rotarygooimeer@gmail.com

Hieronder recepten van Huizers.

Het bakken van vis (recept van Jan Vos)

Afbeelding met persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

Vis moet vers zijn. Je kunt dat zien aan de kieuwen. Als je die een beetje open doet en het is rood, dan is het goed. Je kunt het ook aan de ogen zien. Die moeten ‘fris kijken’.

De vis moet alleen gezouten worden. Verder kruiden is niet nodig.

’s Zomers, tot ongeveer oktober (als het gras groeit), eet je platvis, zoals schol, tong etc. Daarna eet je rondvis. (kabeljauw, schelvis etc.).

Vis bak je in een ijzeren pan met een dikke bodem. Je gebruikt een flinke laag (ca. 1 cm. In de pan) arachide olie (die kan goed tegen verbranding). Daar doe je een flinke klont roomboter bij (ca. 50 gram). Je verhit het tot de walm er een beetje afkomt.

Dan de vis erin. Gas iets lager zetten. Dan ca. 5 tot 6 minuten per kant. Vis tussendoor niet bewegen. Na 5 tot 6 minuten alleen omdraaien.

Opletten dat het niet te snel gaat. Blijf er dus bij. -Jan neemt tijdens het wachten altijd een borreltje-.

Na het bakken doe je een deksel op de pan. Dan kan je het vet de volgende keer gewoon weer gebruiken. Beetje olie en roomboter erbij doen.