Actie Skwira mrt22

Persbericht Skwira-Oekraïne

Iedereen ziet dagelijks die afschuwelijke beelden uit Oekraïne, een wellicht heeft u al geholpen met 555 of een andere actie.

Wij, de beide Rotaryclubs uit Huizen hebben meegedaan aan de actie Kinderen in Nood.

Maar graag zouden we iets willen doen voor Oekraïne, waar we een verbinding mee hebben of kunnen krijgen.

Bij toeval is een van onze leden benaderd door de Skwira commissie van de hervormde gemeente in Barneveld, die al jaren een intensief contact onderhoudt met het stadje Skwira (ca 20.000 inwoners) in de Oekraïne.

Skwira (ook geschreven Skvyra) ligt ongeveer 120 km ten zuidwesten van Kiev.

De mensen in Skwira leven in angst en verwarring. (Neerstortende) vliegtuigen, nachten in een schuilkelder, het is niet voor te stellen.

In Skwira is ds. Peter Kozinsky de contactpersoon die dagelijks contact heeft met de Nederlandse Skwiracommissie.

Op dit moment is er een gerichte vraag voor goederen die hard nodig zijn in Skwira:

·

Paracetamol , kinderparacetamol, diclofenac , Ibuprofen, rustgevende en kalmerende middelen Incontinentiemateriaal, wegwerp luiers en babyvoeding

Pakken koffie, olie, granen

·

Matrassen, dekens, dekbedden , slaapzakken en kussens

Legerkleding, warme kleding (jassen), (thermisch) ondergoed en handschoenen

Fakkels, batterijen, zaklampen

Draagbare radio’s en portofoons

EHBO kits

·

Alle lang houdbare voedingsmiddelen (rijst, pasta’s, blikken, enz. enz.)

Dit leek ons nu het moment om iets specifieks te gaan doen, iets waar we een band mee kunnen opbouwen, iets waar we een gevoel bij krijgen, een gezicht!

Wij gaan Skwira helpen!!!!

Wij zijn gisteravond meteen gestart om zoveel mogelijk mensen en buurten in Huizen! (via Buurten voor Buren) op te roepen om mee te helpen om deze goederen voor Skwira te gaan geven.

De goederen kunnen gebracht worden naar Trompstraat 6 (garage achter appartementencomplex de Admiraal) op:

- zaterdag 12 maart van 16-18 uur

- dinsdag 15 maart van 19-21 uur.

Daarna zorgt Rotary Gooimeer ervoor dat de spullen woensdag 16 maart naar Barneveld gaan, en daarvandaan gaat alles op transport naar Skwira.

De vraag is dus aan iedereen in Huizen:

Kun je goederen missen of wil je die kopen voor dit doel, breng ze naar de Trompstraat.

En informeer zoveel mogelijk mensen in Huizen hierover.

Het geeft onze clubs en misschien wel heel Huizen een echte verbinding met Skwira.

Als alle dorpen en steden een stad of dorp in Oekraïne zouden omarmen komen we naast alle hulp via 555 en andere acties een heel eind.

Nogmaals dit is een eerste stap.

Een klein comité is aan het brainstormen wat we verder kunnen doen, en wellicht lukt het om onze ideeën op het VRIJ festival op 10 april in de Krachtcentrale te lanceren.

We zullen jullie op de hoogte houden hiervan, en wil je meedenken, of heb je ideeën voor de actie Skwira meldt je aan.

Zouden jullie dit wil publiceren, namens de beide Rotary clubs Huizen en Gooimeer, en uiteraard namens de inwoners van SKwira

Met een hartelijke groet,

Henk Mos