Actie pastorie Goede Herderkerk-mrt22

Actie Pastorie Goede Herderkerk

De Rotaryclub Huizen-Gooimeer is donderdagavond na de succesvolle actie Skwira gelijk doorgegaan om te helpen bij een tweede en nieuwe actie voor Oekraïne.

De PKN gemeente waar de Goede Herderkerk onder valt, had namelijk besloten om de leegstaande pastorie op de Aalberselaan beschikbaar te stellen voor opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Daarbij was onze hulp gevraagd en dan helpen we graag.

Afgelopen donderdag kwamen twee gezinnen uit Oekraïne aan in Amsterdam, waar ze tijdelijk bij een goede vriend werden opgevangen. Deze gezinnen zullen vanaf dinsdag in de pastorie een veilige plek vinden, waar ze op adem kunnen komen. Inmiddels hebben ze kennis gemaakt met hun nieuwe woning. Ze waren zichtbaar aangedaan. Er waren tranen van dankbaarheid.

Om wie gaat het?

Zeven mensen uit Oekraïne zullen de komende tijd in de pastorie aan de Aalberselaan verblijven.

Eén gezin bestaat uit een moeder (Olena) met drie kinderen, resp. dochter Anna (19), zoon Vita (14) en dochter Jenya (6).

Het andere gezin bestaat uit een moeder (Sacha) met haar zoontje Sam (bijna 2 jaar).

In de schuilkelder hebben de beide moeders een alleenstaande jonge vrouw Natasja ontmoet. Zij is ook met hen meegekomen.

Olena is psychologe en Sacha is kinderfysiotherapeut. Beiden zullen zich onder meer ook gaan inzetten voor de lichamelijk gehandicapte kinderen uit Oekraïne, die met hun moeders op de Bovenmaatweg in Huizen wonen.

Natasja werkt bij een bank. Zij kan haar werk voorlopig ook online vanuit Huizen blijven doen. Voor de kinderen worden nog passende plekken op school gezocht.

Wat is er gedaan?

De start is gegeven door de zorgorganisatie Cordaan, die zes eenpersoonsbedden en een babybedje gaat leveren. Ook heeft Cordaan geregeld dat het hele huis schoongemaakt is.

Het schoonmaakteam van Cordaan, Schoonzorg, heeft nadat ze klaar waren ook nog eens een stofzuiger en schoonmaakspullen achtergelaten.

De werkgroep Oekraïne, van de Rotaryclub Huizen Gooimeer is vervolgens vrijdag gestart met oproepen naar de eigen leden, de andere Rotaryclub, de Stichting Buurten voor Buren en uiteraard de bewoners van de omliggende wijken en met elkaar hebben zijn tal van hand en spandiensten verleend en diverse benodigde materialen via de kringloopwinkel geregeld.

En vanuit die oproep zijn bijna alle overige benodigde goederen geleverd.

Ook een aantal mensen vanuit de Goede Herderkerk heeft de handen flink uit de mouwen gestoken, en de gemeente Huizen helpt goed mee.

Zaterdag middag om 16.00 uur kwam het sein dat er was voorzien in alle benodigde spullen, wat een prestatie binnen 2 dagen!!

Dinsdagmiddag om 16.00 uur komen de nieuwe bewoners aan en worden ze opgewacht door iedereen die hen welkom willen heten en vanuit de wijk rondom de Goede Herderkerk zullen pannenkoeken gebakken worden.

Vanuit de wijk is er een buddyteam in oprichting, die wekelijks de contacten kan onderhouden en af en toe wat leuks met hen gaat doen, of gewoon koken.

Vanuit de Goede Herderkerk is er deze week per dag een begeleidingsteam, om de bewoners wegwijs te maken en waar nodig te helpen.

ER IS HEEL VEEL GEDAAN IN EEN PAAR DAGEN!!!!

De Rotary Oekraïne werkgroep gaat door met de komende tijd blijven kijken naar wat nodig is. En dient zich wat nieuws aan dan pakken we dat op, liefs met zoveel mogelijk betrokken Huizers.

Het idee is om op 10 april op het VRIJ festival in de Krachtcentrale een soort van verlate start te maken.

Namens Rotary Huizen-Gooimeer,

Henk Mos