xx

Lezing End Plastic Soup

Lezing op 24 Mei 2022 door Wendela Sandberg

Welke oplossingen zijn er voor het platic in ons leefklimaat?

Om Rotary Club Leefklimaat io echt goed van start te laten gaan is Wendela Sandberg, bestuurslid vande stichting EndPlasticSoup uitgenodigd.

Haar enthousiaste presentatie over EndPlasticSoup gaat in op:

• End Plastic Soup als breed Rotary project
  • de invulling van lokale Rotary clubs
  • het Stop Plastic Waste evenement op de Floriade op 4 juni 2022

EndPlasticSoup is een internationaal environmental initiatief voor en van Rotary om het plastic afvalprobleem op te lossen en te voorkomen. Verminderen is al een heel mooi begin.

Wij kunnen allemaal wat doen door vandaag te al beginnen. Raap afval op, gebruik geen single use plastic. Probeer plastic verpakkingen in supermarkt te vermijden. Begin bij de kleine dingen en probeer anderen hier in mee te nemen.

We maken 145.000 verschillende soorten plastic. Plastic breekt niet af. Het wordt kleiner; zit in plankton en microbes. Plastic zit in ons lichaam, via lucht en voedsel. Wat ons deed verbazen is dat wij 2 kilo microplastics per jaar eten. Microplastics bedreigen klimaat, biodiversiteit en de gezondheid van mens en dier. De zeeën en oceanen verzuren door verminderen van de algen. Met alle gevolgen van dien.

Sinds 2000 is de productie van plastic enorm gestegen. Er wordt 57 kilo per persoon per jaar geproduceerd. Er wordt één vuilniswagen plastic afval per minuut in de zee gestort. Er zit 6 kilo plastic stof in huizen. Dit zit in kleding, meubels, gordijnen, tapijt enz. Ook wij als Rotaryclub Leefklimaat i.o. kunnen het verschil maken, door te ondersteunen bij en het organiseren van, goede initiatieven om het (plastic)afvalprobleem aan te pakken, te verminderen en te voorkomen. Er zijn wereldwijd projecten in gang gezet gericht op educatie, cleanups en recycling (zie ook de website). Er is een YouTube informatiekanaal.

Het begint allemaal met bewustwording. Deze interessante presentatie heeft hier zeker aan bijgedragen.