Lezing Natuurbeheer op een opwarmend eiland

Lezing op 5 Juli 2022 door Erik Jansen

Gevolgen klimaatverandering voor het natuurbeheer op Schiermonnikoog

Erik Jansen, boswachter Ecologie op Schiermonnikoog over zijn werk met vrijwilligers, Natuurmonumenten en het waterschap.

Het werk van Erik is vooral gericht op:

• coördineren en monitoring
  • overleg met onderzoekers. In samenwerking met de universiteit Groningen en Vrije Universiteit Amsterdam.
  • maken van de gebiedsvisie
  • evalueren beheer
  • adviseren collega’s

Eén keer per 18 jaar worden er doelen per gebied vastgesteld. Eén keer per 6 jaar is er een kwaliteitstoets.

Beheerproblemen zijn:

• stikstof
  • verdroging
  • klimaatverandering
  • invasieve exoten
  • verstoring, er komen 300.000 recreanten per jaar op het eiland.

Erik vertelde over de gevolgen van de klimaatverandering voor de flora en fauna in het Wad, de zee en op het eiland. Eén van de gevolgen is dat er winnaars en verliezers zijn, je ziet bijvoorbeeld bij de vlinders steeds vaker de Koninginnenpage en steeds minder de aardbeivlinder. Zo heeft elke flora- en fauna-groep zijn toename en afname van bepaalde soorten. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, je wilt wel proberen te voorkomen dat soorten uitsterven.

Als natuurbeheerder kun je het weer niet aanpassen, wel wordt er alles aan gedaan om de gevolgen te verminderen door de natuur weerbaarder te maken. Hier worden verschillende projecten voor ingezet, bijvoorbeeld door broed eilandjes aan te leggen voor veilige broedplaatsen.

De natuur past zichzelf ook aan op veranderingen, zo overwinteren bijvoorbeeld de trekvogels in Portugal of Spanje in plaats van in Afrika, om op tijd terug te zijn voor voedsel.