xx

Lezing Greenant.farm

Lezing op 17 januari 2023 over de GreenAnt.farm door Mario Eduardo & Luca Maruzzo

Opslag van koolstof in bomen door inzet van mieren en digitale technieken

Mario presenteert vanuit Thailand.

GreenAnt is in 2021 gestart als Nederlands bedrijf en opereert nu voornamelijk in Thailand.

GreenAnt heeft in Thailand “tokenized” bomen, om zo verandering in financiering van natuurproducten te bereiken en een werkelijke net zero te bereiken. Ze zetten data om in assets om zo boeren te helpen met de vergroening.

Er zijn volgens Mario veel overeenkomsten tussen Nederland en Thailand op het gebied van landbouw. In Thailand de landbouwsector stoot nu nog veel uit, hetgeen ze willen omvormen in carbon’neutral’. Mario geeft aan dat hier een goede financiële infrastructuur voor ontbreekt. GreenAnt bouwt een tool in zuid-oost Azië. Een block-chain versie van een boom; ze transformeren een fysieke, natuurlijke boom, via tokenization in een financiële boom. Ze monitoren de groei en ontwikkeling van de boom en rekenen de opslag van CO2 van de boom om in Crypto tokens, om zo de Carbon capaciteit van bomen te benutten. In zuid-oost Azië is het meeste land in eigendom bij kleine eigenaren, met een klein stuk grond. Deze groep is niet interessant voor grote financiële instituten en grotere vergroenings projecten.

Door GreenAnt’s inspanningen is juist de kleinschaligheid geen probleem. De tokens kunnen worden ingezet voor:

·         genereren van GreenAnt Crypto coins

·         onderpand voor leningen

·         gebruik van de boom-data voor verzekeringsdoeleinden voor de betrokken boeren om beter en groener hun boerenbedrijf te ontwikkelen.

Hiermee wordt armoede bestreden en financiële inclusie bevordert.
Boeren kunnen deelnemen met de App, die functioneert als een netwerk en marktplaats waar de bank functie is ingebouwd. Ze kunnen zelf via de App hun eigen bomen tokenizen.
Banken werken traditioneel met fysieke assets (zoals huizen, auto’s ed) om leningen op af te sluiten. GreenAnt speelt in om ook digitale, levende assets (bomen) hiervoor te gebruiken.
Terwijl GreenAnt bezig was met reductie van pesticiden bemerkten ze dat de financiële inclusie en bereikbaarheid veel belangrijker was voor de betrokken boeren. Hiermee was het idee van tokenization van de levende assets, de bomen geboren.
In mei wordt al de tweede versie van het platform gelanceerd. Ze werken met veel partners, zoals Classical Bank in Thailand. In Nederland heeft GreenAnt de start-up status. Men werkt met mensen over de gehele wereld, en zij bouwen samen aan dit project.

GreenAnt heeft de ambitie om dit initiatief ook in andere landen te gaan introduceren.

Aansluitend vertelt Kiara in meer detail het proces van tokenization van bomen:

-          Bomen worden individueel gedefinieerd via GPS coördinaten, de boom wordt vervolgens (met Blockchain techniek) in tokens (delen) verdeeld.

-          De data die wordt gemeten is vervolgens gelinked aan de CO2 opslag ontwikkeling van de boom.

-          In financiële termen wordt deze boom in tokens steeds meer waard. Door de individuele vastlegging van de boom, creëert GreenAnt het bewijs dat de asset echt bestaat en ook (Co2 opslag) waarde heeft. De boer krijgt 15% van de waarde van het token, de rest is voor de eigenaar die een token koopt als investering in de klimaatverbetering. Zo creëert de boer met elke opgeslagen kilo CO2 een ‘coin’ die gedurende de groei jaren van de boom een maximale winst in Carbon coins gegenereerd.

-          Iedere 6 maanden maakt GreenAnt een foto van de boom om de CO2 opslag van de boom te meten. De groei/winst wordt dan omgezet in coins, waarmee waarde wordt gecreëerd voor de boer.

-          Na 8 of 9 jaar is de winst op een piek, om zo ook een lange termijn investering na te streven. Carbon/CO2 heeft een prijs nu €8/ton, waarmee de boom-coins kunnen worden omgezet in Carbon certificaten, die weer tegen traditionele valuta $, € kunnen worden omgezet.

#fintech #greenant #environment #greentech #co2 #Rotary #rcleefklimaat