Missie visie strategie

De basis voor de oprichting van onze nieuwe Rotaryclub is de focus op ons Leefklimaat. Hieronder de aanleiding, wat we willen bereiken, de doelen en de richting hoe we dat gaan doen, dit is de eerste versie van de missie, visie en strategie van RC Leefklimaat dd. 12-4-2022

Missie: Waarvoor staan we als RC Leefklimaat?

Een duurzame wereld! Voor mens, dier en plant, nu en morgen. Een duurzaam en gezond leven binnen de mogelijkheden van onze Aarde. Een bestaan met voldoende schoon water, voedsel, hernieuwbare energie en materialen zonder ons leefklimaat uit te putten.

Visie: Waarom de focus op Leefklimaat?

Met ruim 7 miljard mensen die allemaal een menswaardige levensstandaard nastreven, wordt onze planeet overmatig belast. Jaarlijks gebruiken we 60-70% meer grondstoffen dan wat ons leefklimaat genereert. Als dominante soort zetten mensen de ecosystemen zwaar onder druk wat een enorme terugloop van de biodiversiteit (in NL tot 15% van eerder) en vervuiling van ons eigen leefklimaat veroorzaakt. Energie en water zijn er niet voor iedereen voldoende. We weten dit al lang (bv. Club van Rome, 1972) en er is veel bekend. Op de beschikbare kennis kunnen we bouwen (bv. recent VN-rapport en kennispunt over water). Volgende generaties maar ook wij zelf zullen hiervan schade ondervinden. Voldoende werk aan de winkel dus voor People of Action in een club met focus op Leefklimaat!

Het leefklimaat (‘supporting the environment’) is sinds 2021 door Rotary International als nieuw aandachtsgebied toegevoegd aan de bestaande zes gebieden. Rotary kenmerkt zich als serviceclub door vanuit je beroep (‘vocation’) dienstbaar te zijn aan de samenleving (‘Service above self’). Het Rotary netwerk en evt. middelen uit de Rotary Foundation ondersteunen de clubleden in hun actie.

Wat gaan we doen?

Binnen deze zeer brede en ambitieuze doelstelling gaan we de projecten doen die binnen onze invloedscirkel mogelijk zijn. Als eerste stappen zien we bewustwording creëren en zo veel mogelijk stappen zetten binnen eigen bereik, bv.:

● Duurzaamheid bevorderen in onze eigen kring en omgeving (elkaar helpen en kennis uitdragen)

● Projecten uitvoeren (lokaal, regionaal, internationaal)

● Relevante kennis delen binnen de club (bv. lezingen, onderzoeken)

● Systeemveranderingen stimuleren en met onze netwerken in gang zetten

● Andere (Rotary-)initiatieven rond duurzaamheid (bv. End Plastic Soup) ondersteunen

● Rotaryclubs helpen datzelfde te doen (lezingen, formats, clubbezoeken, meedoen in projecten etc.)

Hoe gaan we dit doen?

Met de voorbereidingsgroep hebben we een nieuwe Rotaryclub geformeerd. Daarvoor hebben we 20 leden bij elkaar gekregen met affiniteit voor het leefklimaat die belangeloos iets voor een ander willen doen.

Nu we een Rotaryclub zijn ontwikkelen we samen de projecten. Tijdens de online bijeenkomsten en daarbuiten werken we zowel aan projecten als aan onze bredere doelstellingen.

Door een club op te richten, gericht op één aandachtsgebied namelijk het leefklimaat, wordt de focus gelegd. En omdat het aandachtsgebied breed is, zorgt dit binnen de club voor voldoende uitdaging, dynamiek en afwisseling. Er kunnen kleine lokale of grote internationale projecten worden georganiseerd of ondersteund.

Het kan om het inzamelen van geld gaan, voor een goed doel of het kan om een eigen concrete activiteit gaan, gericht op het leefmilieu.

Waarom online?

Rotaryclub Leefklimaat is een online club. Dat biedt veel flexibiliteit voor de leden, binnen het Rotary lidmaatschap. Zo’n club is een nieuwe vorm en flexibel in de vorm van bijeenkomsten; bij ons is dat online, minimaal 2 keer per maand, wat het samenbrengen van enthousiaste mensen uit heel Nederland mogelijk maakt. Naast de online bijeenkomsten zijn er 2 of 3 fysieke bijeenkomsten per jaar. Leden worden aangemoedigd ook andere clubs te bezoeken en te participeren bij hun activiteiten. Bij een ‘paspoort-club’ ligt de nadruk op hun bijdrage aan activiteiten i.p.v. op aanwezigheid tijdens bijeenkomsten. Zo doen leden mee op een manier die hen past.

Deelname is dus vrijwillig maar niet vrijblijvend!