Bijeenkomsten Rotary Club Leiden de Burcht:
2e, 3e en 4e donderdag van de maand:
12.00-14.00 uur; Koetshuis de Burcht
Iedere 1e woensdag van de maand:
18.00-20.00; Sociëteit de Burcht
Iedere 5e donderdag wisselend programma op locatie

Wat is Rotary?

Rotary is een wereldwijd netwerk van bevlogen mensen. In totaal zijn er circa 34.000 clubs en 1,2 miljoen leden. Rotary heeft drie centrale doelstellingen:

• Bevorderen van een ethische beroepsbeoefening en de waarde uitdragen van ieder beroep voor de samenleving.
  • Onderling uitwisselen van kennis en ervaring en dienstbaar zijn voor elkaar.
  • Helpen van anderen met concrete projecten en daden.

Rotary is georganiseerd in clubs per stad en regio. In principe is er per beroep maximaal één vertegenwoordiger lid van een club. De clubs komen iedere week bijeen, wij op de donderdagmiddag. Het programma heeft enkele vaste onderdelen, namelijk het elkaar spreken in informele sfeer, hierna de lunch, dan diverse mededelingen zakelijk en privé. Tenslotte een (gast)spreker over een beroepskwestie, een maatschappelijk thema of een goed doel.

Hier een filmpje van Jurgen Rayman; Hij is lid van Rotary Almere:

RC Leiden de Burcht: Hart voor de stad

Rotary Club Leiden de Burcht (voorheen Leiden-Oost) bestaat sinds 1968. De club bestaat momenteel uit 31 betrokken en enthousiaste leden. De leden willen zich, vanuit beroep en bedrijf, actief en gepassioneerd inzetten voor een betere maatschappij en specifieker Leiden. Enerzijds ondersteunen we goede doelen in binnen- en buitenland; financieel en met daadkracht. Anderzijds wisselen we kennis en ervaring uit, binnen en buiten de club. De verschillende achtergronden van de leden, vanuit hun diverse beroepen en organisaties, helpen hier enorm bij, maar ook de inspirerende (gast)sprekers op onze wekelijkse vergaderingen. Verder kenmerkt Rotary Leiden de Burcht zich door een sterke verbondenheid en vriendschap tussen de leden.

Wat vind je bij ons?

Bekijk hier ons introductiefilmpje:

• We zijn een levendige club waar volop gediscussieerd wordt met respect voor elkaar.
  • We zitten als club midden in de Leidse samenleving omdat veel van onze leden heel actief zijn in de stad. Hoe het met Leiden gaat is dan ook regelmatig onderwerp op onze bijeenkomsten.
  • Onze club trekt en beschikt over veel interessante en inspirerende sprekers.
  • De sfeer is informeel en open. We houden van gezelligheid en humor.
  • Je krijgt een band met mensen die je anders niet zou kennen en opzoeken.
  • Leiden de Burcht is een club waar je geborgenheid vindt. Een rustpunt in je werkweek.
  • De samenstelling van onze club is heel gevarieerd gelet op beroepen, leeftijd en sekse.

Afgelopen jaren hebben wij ons ingezet voor:

• Stichting Present in Leiden. Present is een makelaar in vrijwilligerswerk met als doel een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden.
  • Senioren in Leiden. We helpen hen om gezamenlijk 3 oktober te kunnen vieren: 3Octobary.
  • Nierstichting. Zorgt dat de draagbare kunstnier mogelijk wordt.
  • STUV-Leiden. Regelt (tijdelijke) noodopvang en begeleiding van uitgeprocedeerde asielzoekers.
  • Leiden helpt. Helpt mensen die weinig te besteden hebben met o.a. kleding- en een speelgoedbank.
  • Merel Foundation. Stimuleert jonge kinderen met autisme in hun ontwikkeling en voorbereiding op de toekomst.

Praktisch

• We ontmoeten elkaar 2e, 3e en 4e donderdag van de maand van 12.00-14.00 uur in Koetshuis de Burcht, “hartje Leiden”. Om bij te praten, te lunchen en te luisteren en discussiëren met de (gast)spreker.
    Iedere 5e donderdag van de maand hebben wij een bijeenkomst, met partners, ergens op locatie. Iedere eerste woensdag van de maand komen we van 18.00-20.00 bij elkaar in Sociëteit de Burcht.
    Je moet wel regelmatig komen, anders mis je het vriendengevoel.
  •  De kosten per kwartaal bedragen € 185, -. Dit is voor alle lunches en lezingen, er gaat een deel van dit bedrag naar (inter)nationale goede doelen. Daarnaast draag je eenmaal per jaar € 100, - bij voor een goed doel in de buurt. Voor sommige sociale events (waarvoor ook partners zijn uitgenodigd) betaal je extra.
  • We verwelkomen graag nieuwe leden. In de regel worden potentiële nieuwe leden benaderd door een lid met het verzoek een lidmaatschap te overwegen. Bij interesse van de kandidaat legt deze  haar/zijn cv voor aan het bestuur. De kandidaat kan enkele lunches bijwonen alvorens een definitief besluit te nemen.

Bij vragen, graag contact met onze secretaris Willem-Jan Zirkzee:
    rcleidendeburcht@hotmail.com

Rotary Leiden de Burcht: Hart voor de Stad