commissie jeugd

De jeugdcommissie houdt zich bezig met activiteiten voor de jeugd, zowel lokaal als internationaal.

Een aantal activiteiten wordt vanuit Rotary Nationaal en Internationaal geïnitieerd. De club kan zelf bepalen aan welke activiteiten zij deel wil nemen. Verder staat het de commissie vrij zelf activiteiten te ontwikkelen.

Jeugduitwisseling

Rotary International heeft een internationaal jeugduitwisseling programma ontwikkeld. Er zijn verschillende programma’s en zijn speciaal voor jongeren tussen 15 en 19 jaar. De Rotary kent de volgende programma’s:

Long Term Jeugduitwisseling:
Het Uitwisselingsprogramma voor jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Als deelnemer aan dit uitwisselingsprogramma ga je een jaar naar de middelbare school in jouw gastland. Om meer van de cultuur te leren verblijf je bij 3 verschillende gastgezinnen. De gastgezinnen worden zorgvuldig geselecteerd en gescreend door de Rotary in je gastland.

Short Term Jeugduitwisseling:
De korte uitwisselingen variëren in lengte van een paar dagen tot een aantal weken.
De 2 short term uitwisselingsprogramma's zijn:
- Family to Family: dit is een uitwisseling tussen gezinnen, kind-kind, van ongeveer 3 tot 6 weken, veelal in de zomervakantie. Dit is afhankelijk van of je naar het noordelijk of zuidelijk halfrond gaat. Ga je naar het Noordelijk halfrond dan vindt de uitwisseling plaats in de zomervakantie en ga je naar het zuidelijk halfrond dan kan het zijn dat je in de zomervakantie daar heen gaat maar dat het kind uit het gastgezin waar jij hebt gezeten in de winter naar Nederland komt.
- De Zomerkampen: dit is een jeugduitwisseling binnen Europa, voor middelbare schoollieren om hen de mogelijkheid te bieden leeftijdsgenoten uit andere landen en werelddelen te ontmoeten, andere culturen te leren kennen en het internationale netwerk van Rotary uit te breiden. De duur van een zomerkamp is tussen de 2 en 3 weken. De scholieren verblijven bij gastgezinnen.

Nationale activiteiten

De Rotary organiseert verschillende nationale activiteiten:

RYLA:
Rotary Youth Leadership Awards: Een leiderschapstraining voor jonge mensen van 19 tot 25 jaar, georganiseerd en gesponsord door clubs en districten, Het doel van RYLA is het laten ontdekken en versterken van leiderschapscapaciteiten bij jongeren aan de hand van maatschappelijke vraagstukken en daarnaast het ontmoeten van elkaar.

Het Vlielandkamp:
Het Vlielandkamp is een vakantiekamp voor kinderen uit heel Nederland in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar die door omstandigheden niet op vakantie kunnen.

Jeugdactiviteiten RC Lelystad Batavia 2016-2017

In het seizoen 2016-2017 houden wij ons bezig met:

- RYLA

- Family to Family uitwisseling

- Long Term Jeugduitwisseling

- Rotary Zomer-Waterkamp

- Organisatie van een excursie programma voor een Praktijkschool bijzonder onderwijs

We werken hierbij ook veelal samen met onze moederclub Rotary Lelystad.

Mogelijke activiteiten 2017-2018

In de periode 2017-2018 zijn we voornemens om de volgende activiteiten te ontplooien:

- Summercamp

- Jeugdactiviteit NL Doet