Lelystad door de ogen van drie Rotary Exchange Studenten

Afgelopen zomer zetten zes exchange studenten voet op Lelystadse bodem. Via

het Rotary uitwisselingsprogramma kregen zij de kans om hier te wonen, onze cultuur te proeven en de taal te leren. Hieronder de belevenissen van Katie Scardino en Aaron Blue beide uit de Verenigde Staten en Ivanhoe Marentes uit Mexico.

De huizen in Lelystad zijn zoals deze studenten verwachtten: klein, modern en vooral recht toe recht aan. Van buitenaf ogen de woningen nog al gesloten. Dit staat in contrast met de open, warme ontvangst die ze meteen ervaarden bij hun gastgezinnen. Het eerste wat hen opviel toen ze binnenkwamen was de steile trap naar boven. Deze zag er in hun ogen zelfs gevaarlijk uit. In de USA zijn de trappen veel breder en uitnodigender. En dan moet je er ook aan denken om je schoenen uit te trekken.

Lelystad is nu niet bepaald de meest bruisende stad, toch hebben de studenten al heel wat bijzondere activiteiten meegemaakt. Zo hebben ze meegevaren op een boot van de KNRM, de Batavia werf bezocht en het leven op de Lelystadse boerderijen bekeken. Ook hebben ze geholpen om geld voor jonge Lelystadse mantelzorgers in te zamelen, zodat deze van de zomer op zeilkamp kunnen. Dit deden ze onder andere door zich in te zetten voor het jaarlijkse Rotary project Santa Run. Verder waren ze verkleed als Piet aanwezig bij de voorstelling georganiseerd door de Stichting Sint voor elk kind.

De uitwisselingsstudenten nemen deel aan het gewone leven en gaan naar school (SGL). Dit bracht Aaron met de 5 VWO klas zelfs in Lille. Dat was heel bijzonder voor hem om zo de grens naar een ander land over te gaan. Op de vraag of ze iets aan het schoolsysteem zouden willen veranderen zijn ze unaniem. Nee, het is allemaal supergoed georganiseerd. De leerlingen gaan aan het werk als het moet en hebben respect voor de leraren. Het leren van de Nederlandse taal blijft een uitdaging voor de uitwisselingsstudenten. Als je niet alles kunt volgen, zijn de dagen op school soms best lang. Graag zouden ze het Nederlands echt goed onder de knie hebben. Vooral het spreken blijft moeilijk. Want hoe kun je nu plaatsnamen als Groningen en Scheveningen vloeiend uitspreken? En ui, muis, huis correct zeggen lijkt haast onmogelijk. Een belangrijk woord als “afstandsbediening” is ook lastig om vlot te zeggen. En Ivanhoe is nog druk aan het oefenen op Hottentottententententoonstellingsterrein. Toch geloven ze allemaal dat het door inzet en meer zelfvertrouwen goedkomt. En dat doet het ook. Ze kunnen zich allemaal heel goed verstaanbaar maken. Dat is voor de maanden die ze hier zijn een enorme prestatie.

En dan het eten… Wij vinden wellicht dat Amerikanen niet de gezondste eetgewoonten hebben, maar in de ogen van deze studenten kan het hier ook veel beter. Zo merkt Katie op dat het ontbijt gewoon suiker met een smaakje is, dat volle melk echt niet kan en dat altijd boter op brood ook niet handig is. Bovendien zijn er in de supermarkt zo ontzettend veel soorten ‘boter’ en smeersels te verkrijgen, dat je gewone boter haast niet kan vinden. Ivanhoe verbaast zich over het vele gefrituurde eten, de mayonaise die je daarbij eet, de volgorde van de maaltijden en de kleine porties. Dat wij hier vaak geen servet gebruiken vindt hij ook vreemd. Aaron merkt op dat we hier heel veel brood eten. Dat het leuk en lekker is om dit te beleggen met hagelslag of een kroket. En, na even nadenken, vindt hij het eten hier misschien toch wel gezonder, want thuis in de USA eet hij wel vaak “ mac and cheese” (macaroni met kaassmaak uit kant en klaar pakje).

Dit brengt ons op het fietsen. Want wij balanceren onze eetgewoonten volgens hen met de goede gewoonte om veel te fietsen. Zelf op de fiets was wel even wennen voor de studenten. Voor Ivanhoe was dit het eerste wat hij leerde van zijn gastgezin. Gelukkig heeft Lelystad als voordeel dat de fietspaden gescheiden zijn van de doorgaande wegen.

Wat willen ze naast het fietsen als goede gewoonte mee naar huis nemen?

De directheid kunnen ze wel waarderen, dan weet je waar je aan toe bent. Verder het stipt nakomen van afspraken, want vooral in Mexico laat dat nog wel eens te wensen over. Ook lijkt het de studenten verder leuk om bepaalde woorden te blijven gebruiken. In plaats van “look” bijvoorbeeld “kijk” zeggen. Hoe dan ook, ze veel geleerd en dat zal hun houding en beleving thuis zeker beïnvloeden. Met recht kunnen ze trots zijn op wat ze hier hebben gedaan en beleefd.

Maar ze zijn nog niet weg. Zo gaan de studenten als het weer wat warmer is surfen en paardrijden bij ‘t Bovenwater en er staan nog diverse musea op de agenda. En Ivanhoe gaat met zijn gastgezin naar Milaan.

Vanuit Lelystad zijn er vijf Rotary exchange studenten afgereisd. Namens Rotary Lelystad drie: Anouk naar Australië, Stijn naar Brazilië en Justus naar Amerika.

Namens Rotary Lelystad-Batavia zijn dat Thor naar Finland en Gigi naar Australië. Verslagen van hun verblijf zijn ook te vinden op deze website www.rotary.nl/lelystadbatavia.

Enthousiaste eigen foto’s:

Katie, rechtsachter, in volle vaart over het Markermeer met de KNRM.

Ivanhoe op de Batavia