Samen eten op 10 april en maandag 15 mei

Beste mensen,

Op maandag 10 april en maandag 15 mei zullen de vierde en vijfde Samen Eten bijeenkomst in MFA Zuiderzee voor allen die het leuk lijkt om mee te eten.

Het eten is bereid door onze Syrische gastheren- en dames, statushouders die sinds korte tijd woonachtig zijn in Lelystad en jullie graag vrijblijvend willen ontmoeten. Dit restaurant concept is bedacht op de bijeenkomst met alle serviceclubs en aanverwante organisaties op 2 februari 2016. Het doel van dit restaurant concept is kennismaking, integratie en wederzijdse acceptatie van elkaar en elkaars eten. Onze gastheren doen de boodschappen, bereiden, koken en presenteren het eten. Door deze vorm zijn ze selfsupporting en is het kostendekkend (geen winstoogmerk).

Je kunt je nu daarvoor opgeven door middel van een reactie op deze e-mail te sturen aan joost.moonen@upcmail.nl.  Per persoon vragen we 10 euro, per maaltijd.  Je plek is definitief gereserveerd als het geld ontvangen is op NL70 ABNA 0890 2216 50 onder vermelding van "Samen Eten".  Er zijn totaal dertig plekken beschikbaar voor gasten, per keer.  Vol = vol helaas, maar dan kan je natuurlijk wel voor een volgende keer inschrijven.  Hoe eerder we het weten, hoe beter...

Omstreeks 18:00 gaan we aan tafel.  Het eten wordt gepresenteerd in buffetvorm, dus je kunt zelf kiezen wat je wilt eten.  Er zullen kaartjes bij staan met hoe het gerecht heet en wat voor ingrediënten er in zitten.  Er zitten wel een aantal vegetarische gerechten bij. Een aantal gerechten bevatten tarwe (dus niet glutenvrij).  Vlees is lam of kalfsvlees (halal).  Zie foto(s) voor een indruk van het menu.
Er zijn voorgerechten, hoofdgerechten en desserts.  Het eten is soms wel matig gekruid, maar niet scherp of "heet" zoals in de Aziatische keuken. Desserts zijn wel behoorlijk zoet.  Thee, koffie en andere drankjes zijn aan de bar van het MFA beschikbaar tegen contante betaling. Kannen water zullen we op tafel zetten.  Verder zou ik zeggen:  "Laat je verrassen door de Arabische keuken!"

Wij hebben op 16 januari 2017 de eerste bijeenkomst gehad. Het eten was heerlijk en de koks waren super trots!

Zie artikel in de Flevopost:   https://www.flevopost.nl/nieuws/lelystad/479102/samen-eten-met-statushouders-krijgt-vervolg.html

Zie foto's:   https://www.facebook.com/refugeesinlylstad/posts/383161375373914

Met vriendelijke groet,

Projectgroep Samen Eten;