Geslaagd RYLA weekend

RYLA 1550 Expedition Whereto bereikt doel!

Enthousiaste reacties van de 36 deelnemers na afloop van de RYLA weekend 13 – 15 november in de Sint Josefhoeve te Weert. Het deed de organisatie die in handen was van de RC Weert – Land van Horne en RC Leudal goed. Het RYLA-team met voorzitter Henry Honné heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om een aansprekend programma samen te stellen; Expedition Whereto, een ontdekkingtocht naar persoonlijke kwaliteiten.

Voorafgaande aan het weekend hebben de deelnemers een Kleurentest (Caluwé) gemaakt waarmee een veelkleurige groepsindeling (5 kleuren) is gemaakt. Op vrijdagavond werd het teamwork op de proef gesteld met een uitdagende tocht door het bos , zonder hulpmiddelen (telefoon etc. ). De teams kregen een uur voorbereidingstijd om plattegrond in zich op te nemen, een tijdsplanning te maken en zich voor te bereiden. Deze Bleuprint opdracht leverde al heel wat leermomenten op. Zaterdagochtend werden de diverse aspecten van de “kleuren” nader uitgewerkt in diverse workshops. De kleurentest bood elke deelnemer het nodige inzicht in het denken en doen, waarbij mentoren het groepsproces volgden en deelnemers feedback gaven. Na een goed verzorgde lunch zaterdagmiddag, een korte wandeling naar een manege, waar de deelnemers over drie groepen werden verdeeld en met “Paardeninzicht” aan de slag gingen met paarden coachen. Leiding geven en je committeren aan een opdracht werd hiermee een praktische en uitdagende opdracht. Niet alleen denken maar ook doen kwam in dit onderdeel op diverse manieren naar voren. In de avond stond een Afrikaanse dans op het programma met een uitdagende battle. De gezelligheid ging door tot in de kleine uurtjes. Op zondag ochtend bood een afwisselend programma met opdrachten de nodige diepgang; persoonlijke doelen werden met kernwaarden onderbouwd. Het programma werd afgesloten met een aantal persoonlijke presentaties.

Een uitdagend weekend dat jongeren (18 – 28 jaar) een andere kijk heeft gegeven op hun talenten en ook op Rotary. Twee clubs hebben intensief samengewerkt en samen veel plezier beleefd. De complete invulling, ook het eten, is door eigen Rotarians gerealiseerd. Dit is fun zoals de gouverneur Marion Stevens verwoorde bij de uitreiking van de certificaten. RYLA is één van de vele manieren waarop wij ons doel bereiken.

District 1550 RYLA cie. Guido Rijninks