Wandelen voor Water

Kinderen wandelen bijna 5000 euro bijeen voor schoon water

Zo'n 200 kinderen van groepen 7 en 8 uit Horn en Haelen wandelden afgelopen woensdag zes kilometer met zes liter water op hun rug. Met deze sponsorloop brachten zij samen 4700 euro bijeen voor schoon-watervoorzieningen voor leeftijdgenoten in Kenia. Het sponsorbedrag wordt bijna verdubbeld door de overheids-organisatie Aqua-for-All (A4A) tot 8460 euro.

Wandelen voor Water is een landelijke activiteit in het kader van de VN-Wereldwaterdag (22 maart). Bijna 600 scholen in heel Nederland deden dit jaar mee. Rotary Leudal begeleidde de kinderen van basisscholen De Mussenberg in Horn en De Leerlingst in Haelen bij de organisatie van het Wandelen voor Water 2014. In Leudal en Maasgouw deden nog zes andere basisscholen mee.

Waterlessen

Rotaryleden verzorgden eerder deze maand 'water-lessen' over het belang van schoon water, goede sanitaire voorzieningen én kennis over hygiëne voor een gezonde toekomst. De opbrengst voor 2014 is toegezegd aan de Masai-nomaden in Kajiado in Kenia. Samen met andere ‘goede-doelen-clubs’ krijgen zo'n 50.000 mensen toegang tot veilig drinkwater: er komen 50 waterbronnen en circa 16.500 mensen krijgen goede toiletten. Ook worden mensen getraind om meer hygiënisch te leven en om de waterbronnen te onderhouden.

Aanmelden voor 2015?

Wilt u als basisschool in Leudal of Maasgouw ook een beroep doen op Rotary Leudal voor 'waterlessen' en hulp bij de organisatie van Wandelen voor Water in 2015? Neem contact op met Jan Roumen, contactpersoon Wandelen voor Water (telefoon: 0475-593040 of mail: jmg.roumen@gmail.com).