Vragen over het onderzoek naar een logeerhuis

Vragen over onderzoek naar logeerhuis in Leusden

Afbeeldingsresultaat voor haalbaarheidsonderzoek

Veelgestelde vragen

Wat omvatte het haalbaarheidsonderzoek naar een logeerhuis?

Het haalbaarheidsonderzoek richtte zich op diverse aspecten van een dergelijk huis in Leusden. Denk daarbij aan zaken als omvang doelgroep, zorgbehoefte, zorgtaken, verwijzers, professionele bezetting en vrijwilligers, huisvesting, financiën, publiciteit en communicatie.

Wat is de status van het haalbaarheidsonderzoek?

Wat is de planning van het vervolgonderzoek (fase 3)?

Wij verwachten in het jaar 2019 deze fase 3 af te ronden en de volgende stappen te kunnen ondernemen naar de realisatie van een logeerhuis in Leusden.

Welke disciplines hebben jullie in de onderzoeksgroep zitten?

De projectgroep bestaat uit leden van onze club met langdurige werkervaring in relevante vakgebieden: zorg, openbaar bestuur, projectmanagement, financiën, vrijwilligerswerk, woningbouw, vastgoed en communicatie.

Met welke partijen en belanghebbenden spreken jullie?

De belangrijkste groep die we willen bereiken zijn de mantelzorgers. Cijfers geven een indicatie, maar de mantelzorgers zelf weten wat ze nodig hebben.

Daarnaast spreken we met Lariks, de Gemeente Leusden, Beweging 3.0, de Woningstichting Leusden, Centraalzorg, de huisartsen en andere verwijzers, en zijn er gesprekken met soortgelijke huizen in andere gemeenten in Nederland.

Zijn er voorbeelden elders in Nederland van een dergelijk logeerhuis?

Er zijn veel initiatieven op dit gebied. Er zijn inmiddels logeerhuizen voor respijtzorg geopend in Alkmaar, Amsterdam, Nijmegen, Eindhoven. Er zijn plannen voor logeerhuizen in Zwolle, Amersfoort, Soest en in veel andere gemeenten wordt de noodzaak voor een dergelijk initiatief onderkend.

Wat is de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek?

Het haalbaarheidsonderzoek is afgerond. Oktober 2018 zijn de resultaten gepresenteerd en besproken met potentiële stakeholders, zoals Gemeente Leusden, Woningstichting Leusden en vele anderen. Het resultaat is dat we met een groep van vier potentiële stakeholders (waaronder Rotary Leusden) verder praten in een fase waarin we de realisatie van een logeerhuis onderzoeken. Dat betekent locatie, financiering, vrijwilligersondersteuning, etc. Wij noemen dat fase 3.

Wat wordt de naam van het logeerhuis?

Dat weten we nog niet. We beschouwen "logeerhuis" als een werknaam. In een logeerhuis wordt respijtzorg rond mantelzorg verleend. De officiële zorgvraag luidt "respijtzorg". Maar als naam denken we eerder aan "Logeerhuis" dan aan "Respijthuis".

Meer informatie?

Meer informatie over ons onderzoek naar een logeerhuis in Leusden kunt u vragen aan clublid Brigitte Jacobs.