Rotary Leusden verrast Voedselbank en restaurants met Valentijn

Klanten van de Voedselbank verrassen en restaurants een steun in de rug geven

Klanten van Voedselbank Leusden konden in de week van Valentijnsdag 2021 genieten van een feestelijk diner. Keuze genoeg uit de zestien menu’s die acht Leusdense horecazaken bedacht hadden. Deze culinaire Valentijnsactie werd georganiseerd en bekostigd door Rotaryclub Leusden.

Valentijnsdag

Rotaryclub Leusden bedenkt en organiseert jaarlijks diverse acties voor de lokale bevolking van Leusden. Door de coronacrisis heeft de Voedselbank Leusden veel nieuwe klanten gekregen. Daarbij heeft de horeca het zwaar door de coronamaatregelen. Door deze twee te combineren ontstond de Valentijnsactie.

Acht restaurants, 16 menu’s

Rotaryclub Leusden benaderde acht Leusdense horecazaken met de vraag om twee menu’s te bedenken voor klanten van de Voedselbank. Deze konden met een voucher afgehaald worden op Valentijnsdag en de week erna.

De volgende restaurants uit Leusden deden mee:

Bella Venezia

De Dikke

Hello Again

Kraton

Bras73

George Dining

Mazoki

PlanB

Uit het aantal ingeleverde vouchers blijkt het hartverwarmende succes: maar liefst 190 maaltijden werden door de restaurants geleverd!

Verrassing voor de Voedselbank Leusden

Tetsje Feenstra en Tiny Pleiter, medeverantwoordelijk voor pakketbeheer en voedselveiligheid bij de Voedselbank vinden het elke keer weer een verrassing als ondernemers, verenigingen of bewoners een actie bedenken voor de klanten die net dat beetje extra goed kunnen gebruiken. ,,Door al deze acties voelen wij ons echt gedragen door de Leusdense gemeenschap. Wij zijn wat dat betreft echt een ‘luxe’ voedselbank doordat wij geregeld wat extra’s mee kunnen geven.” Ook de Valentijnsactie van de Rotary vinden de vrijwilligers een enorm cadeau. Inmiddels maken iets meer dan 70 huishoudens, in totaal 210 Leusdense bewoners, gebruik van Voedselbank Leusden. ,,Deze week kwamen er ook weer twee bij die ons tijdelijk nodig hebben. De meesten halen wekelijks een pakket maar er zijn er ook een aantal die eens per maand een pakket halen.”

Tetsje (links) en Tiny deelden met hun mede-vrijwilligers vele vouchers uit aan klanten van de Voedselbank Leusden. Foto: Mariska Stehouwer

Basisproducten krijgt Voedselbank Leusden vanuit Amersfoort. Groenten, fruit en zuivel wordt dan nog gekocht door de Voedselbank zelf om het pakket compleet te maken. Verdere aanvulling krijgen de vele vrijwilligers van diverse Leusdense ondernemers waardoor er elke vrijdag een goed gevuld pakket klaar staat.

,,Door de coronamaatregelen hebben we de uitgifte wel anders moeten organiseren waardoor het contact met de klanten helaas wat minder is geworden. Eerder kon je echt een praatje maken om te horen hoe het met iemand ging, dat missen we wel hoor.”

Leusder Krant

Ook de Leusder Krant besteedt met een uitgebreid artikel aandacht aan de steun in de rug voor de lokale horeca en verassing voor de Voedselbank Leusden.

Klik hier voor het artikel.