Tientje voor Taal: Doe jij ook weer mee?
Rotary High Tea
A Vida Do Fado: groot succes
foto's
Wandelen voor water
Rotary Helpt
Sinterklaaspret
website
Next Generation
Rotary Fietsenplan
Stichting Kinderhulp

WELKOM BIJ ROTARY LINGEWAARD-BEMMEL

Actie Rolstoelfiets
Help je mee?

Klik hier voor de foto's van de demonstratie van de rolstoelfiets.

Onder het motto: ‘Iedereen verdient het om de wind door de haren te voelen’, zetten wij ons samen met De Zonnebloem in voor een rolstoelfiets in de gemeente Lingewaard.

Voor iemand in een rolstoel is fietsen extra bijzonder. De rolstoelfiets maakt dit mogelijk. De Rotary hoopt in december genoeg geld te hebben vergaard om de rolstoelfiets te kunnen aanschaffen voor De Zonnebloem. Gebruikers kunnen dan de fiets huren voor slechts vijf euro voor een dagdeel en voor tien euro kunnen zij de hele dag op stap. Daarmee is de fiets goed betaalbaar en laagdrempelig voor een hele brede groep mensen!

Help jij ook mee?
Doneer voor de rolstoelfiets op bankrekeningnummer:
NL57 INGB 0009 5521 36 t.n.v. Rotary Lingewaard of
Scan de QRcode of doneer via onderstaande link.
€ 5,00 voor Bijdrage rolstoelfiets (bedrag kun je aanpassen).

Help je mee?

100 jaar Rotary in Nederland

Dit jaar bestaat Rotary 100 jaar in Nederland. Dit wordt onder andere gevierd met een emissieloze estafette per bakfiets van Rotaryclublocatie naar clublocatie. Afgelopen januari werd het startschot gegeven voor deze estafette die in een jaar de 500 clubs in Nederland met elkaar over 5.000 km gaat verbinden. Elke club neemt een traject voor haar rekening en draagt het estafettestokje over aan de volgende club. Met wind tegen, of wind mee, in regen of met zonneschijn, óp naar de volgende club. Op 26 augustus 2023 krijgen wij het estafettestokje door van Valburg en brengen wij de bakfiets naar de club in Nijmegen.

Hier blijft het niet bij. Natuurlijk koppelt Rotary goede doelen aan deze viering. Alle zeven districten hebben hiervoor hun eigen thema gekregen. Voor ons district is dit sociale en economische ontwikkeling. In dit kader zet Rotary Lingewaard zich samen met de Zonnebloem in om een rolstoelfiets aan te schaffen voor Lingewaard.

Derde Rotary tientje voor taal

Maar liefst 27 teams deden op vrijdag 8 maart in het Theatercafé in Bemmel mee aan de derde Tientje voor taal pubquiz. Rotary Lingewaard-Bemmel organiseerde deze om inkomsten te genereren voor een later dit jaar te houden High Tea voor alleenstaande ouderen. Dat gaat zeker weer lukken met een uiteindelijke opbrengst van ca € 2800,-. Dit werd verkregen door inschrijfgelden (een Tientje voor particuliere deelnemers), sponsorbijdragen van enkele bedrijventeams en een deel van de baromzet van het Theatercafé. De oproep om flink te drinken en te happen was niet aan dovemansoren gericht.

Het bleek een gevarieerde, vermakelijke maar ook pittige quiz dit jaar. Het begon letterlijk met een proefronde. Daarna onderdelen als woordrijgen en spelling en betekenis van moeilijke woorden. Wat is bijvoorbeeld de betekenis van sofisticeren (toevoegen van suiker aan bier of wijn) en hoe schrijf je cappuccino (met dubbel p en dubbel c). Maar ook fotopuzzels, taalweetjes en uitdrukkingen in dialect. Wie weet wat het betekent als “de knien lös in ’t hok lopn”?

De winnaars
Het team Saturnussterren uit Bemmel ging er deze keer met de eerste prijs vandoor. Het team kan zich een jaar lang de trotse bezitter van de wisselbokaal noemen en genieten van een pakket lekkernijen. Tweede werd het familieteam Adel verplicht dat met enkele flessen wijn naar huis kon gaan.
Rotary Lingewaard-Bemmel dankt nogmaals alle prijzensponsors (Bakker Hilvers, ’t Wijnhuys en Van Bon chocolaterie), en de deelnemende particuliere- en bedrijventeams voor hun bijdrage!

Rotary Lingewaard-Bemmel