Waterfeest voor Bandung Barat

Op vrijdag 24 mei vindt in Fulcotheater in IJsselstein een jazzy feestavond plaats met Red hot & cool Anke Angel en het duo Jan Vayne en Petra Berger.

Programma: Waterfeest 24 mei

Het Waterfeest voor Bandung Barat, wordt georganiseerd door Rotaryclub Lopikerwaard. De avond is een benefietavond om gelden in te zamelen voor schoon drinkwater en sanitatie in Bandung Barat, een regio op West Java tussen Bandung, Bogor en Jakarta. Het Waterfeest voor Bandung Barat start om 20.30 uur (inloop 20.00 uur)

De feestavond vindt plaats in het theatercafé van Fulcotheater. Wie in 2009 het optreden van Anke Angel heeft gezien op de tweede editie van IJsselFEstein weet dat het Waterfeest voor Bandung Barat gegarandeerd een spetterende feestavond wordt. Anke Angel veroverde sinds 2004 in hoog tempo de Europese podia met haar show The Boogie Lady. De combinatie van virtuoze zang en pianospel met haar humor, dynamiek en vrouwelijke charme bracht Anke op internationale festivals en jazzclubs in o.m. Barcelona, Berlijn, Parijs en Zagreb. Sinds 2007 richt zij zich meer op Nederlandse festivals, is regelmatig te gast bij gerenommeerde ondernemersclubs en tourt langs schouwburgen in de Boogie&Bluesnights.

In de theaterzaal treden Jan Vayne en Petra Berger op. Petra Bergers adembenemende sopraan en Jan Vayne’s grenzeloze pianospel vullen elkaar perfect aan. Zij gingen eerder op toernee met “Van Bach tot Abba” en “Dichtbij”. In het nieuwe seizoen brengen zij het theaterprogramma “Closer than Ever”, waarin zij meer van zichzelf zien en horen dan ooit tevoren. Een intiem concert waarin persoonlijke verhalen de muziekstukken inleiden en de beleving ervan zullen versterken. Op eigenzinnige, humoristische en ontroerende wijze brengen zij herkenbaar repertoire uit verschillende genres.

Het Waterfeest voor Bandung Barat in Fulcotheater in IJsselstein wordt mogelijk gemaakt door de belangeloze medewerking van Fulcotheater en de artiesten. De opbrengst van de avond komt dan ook geheel ten goede aan het project Bandung Barat.

·

20.00 uur Inloop met om 20.25 uur welkomstwoord Loek van den IJssel, voorzitter RC Lopikerwaard.

·

20.30 uur Aanvang theaterprogramma m.m.v. Jan Vayne en Petra Berger.

·

21.45-0.30 uur Spetterende feestavond in theatercafé met o.m. Anke Angel.

·

Tijdens de feestavond vinden twee Layananveilingen plaats. Tijdens de Layananveiling worden ludieke diensten (layanans) geveild. Van ‘kok aan huis’ tot kameroptreden door The Peppers en van tuinontwerpen tot stamboom uitzoeken. Tijdens de feestavond zijn deze diensten te proeven, te zien, te beluisteren en te spreken. Veilingmeester is Rob Klooster.

Kaartverkoop

Kaarten kosten € 25,-.

Kaartverkoop vindt plaats

bij de leden van Rotaryclub Lopikerwaard

en op vier adressen in de Lopikerwaard:

Kassa Fulcotheater en

·

Bar Brasserie Joris in IJsselstein.

De Plus supermarkten in IJsselstein en Lopik en

·

de Service Apotheek in Oudewater.

Doel: Water voor Bandung Barat

Het gebied Bandung Barat is een regio op West Java tussen Bandung, Bogor en Jakarta.

De kwaliteit van het water is er slecht en de sanitaire voorziening zijn gebrekkig of ontbreken in het geheel. De centrale overheid laat de aanleg en beheer van nutsvoorzieningen over aan de lokale overheden, die door gebrek aan geld en kennis niet in staat zijn om voor verbetering van de situatie te zorgen.

Rotaryclub Lopikerwaard zet zich in voor schoon drinkwater en sanitatie in het gebied.

In 2011 startte Rotary’s Interlandcommissie Nederland –Indonesië het Bandung Baratproject.

Doel is dat in 2016 Water en sanitatie is georganiseerd voor 80.000 mensen, woonachtig in 18 woongemeenschappen (desa’s) ten zuiden van Bandung. Niet alleen wordt het sanitair er aangelegd. De lokale overheid wordt getraind in het onderhouden van het systeem en innen van gelden. In 2012 is het eerste dorp Nyenang gerealiseerd door zes Rotaryclubs in samenwerking met Simavi. Nu de financiering voor het dorp Cipeundey rond is rond kan ook daar met de werkzaamheden worden gestart. Rotaryclub Lopikerwaard wil er graag aan bijdragen dat ook de volgende dorpen worden gerealiseerd. De kosten per dorp bedragen zo’n € 50.000,-

Borging

De Rotary club ter plaatse: RC Bandung Pakuan - Rastihat, zet zich in voor het verkrijgen van de nodige vergunningen en het bewaken van de uitvoering. WMD, doet draagt zorg voor professionele ondersteuning in Nederland en in Indonesië. De lokale bevolking wordt vooraf betrokken bij de vaststelling van de noodzakelijke voorzieningen en voor een substantieel deel ingeschakeld bij de fysieke realisatie. De lokale overheid verzorgt de voorlichting rond hygiëne. Alle gezinnen betalen na realisatie een bescheiden maandelijkse bijdrage voor het onderhoud

Het project wordt gesteund door Aquaforall, Simavi en WMD.

Schoon water

Het belang van schoon water en goede sanitaire voorzieningen is evident. Geen verantwoorde hygiënische was- en toiletgelegenheden hebben tot gevolg dat mensen zich permanent blootstellen aan vervuild oppervlaktewater. Dit leidt vaak tot dodelijke ziektes als tyfus en cholera.

In landen als Indonesië zijn deze dodelijke ziektes daardoor aan de orde van de dag.

Toegang tot veilig drinkwater en WC’s draagt er toe bij dat kinderen vaker naar school kunnen, gezinnen minder geld hoeven te besteden aan medicijnen, vrouwen minder tijd kwijt zijn aan het verzorgen van zieke familieleden en geen kilometers per dag hoeven te lopen voor veilig drinkwater en niet onbelangrijk het bezorgd vrouwen een betere positie. Wereldwijd gaan 443 miljoen schooldagen verloren doordat leerlingen diarree en andere ziektes hebben die met vervuild drinkwater te maken hebben. Ziekteverzuim door vies water kost in sommige landen jaarlijks 5 % van het bruto nationaal product van dat land.