Steunfondsbeleidsplan

Rotary Club Neede. Steunfonds Beleidsplan

Steunfonds Rotaryclub Neede

Hoofdlijnen beleidsplan Steunfonds

Jaarlijks wordt de Rotaryclub Neede benaderd met aanvragen ter ondersteuning van projecten en/of initiatieven. Het bestuur van Rotaryclub Neede geeft aan het bestuur van het Steunfonds aan welke aanvragen gehonoreerd zijn en een financiële ondersteuning krijgen.

De aanvragen worden getoetst aan de hand van de algemene uitgangspunten van Rotary en de volgende specifieke criteria:

1.

Binding met ons werk-/voedingsgebied

Het project/ de activiteit dient de Haaksbergse, Eibergse en/of Needse gemeenschap in woord en daad. Dit betekent dat het projecten en/of activiteiten betreft:

·

van Haaksbergse, Eibergse en/of Needse organisaties, voor de bewoners van Haaksbergen, Eibergen en/of Neede óf

·

door de persoonlijke inzet en betrokkenheid van mensen uit Haaksbergse, Eibergse en/of Needse gemeenschap elders in het (buiten)land.

2.

Relatie met het sociale domein

Het project/ de activiteit richt zich op het sociale domein. Daarbij kan gedacht worden aan de sectoren cultuur, zorg, welzijn, sport en onderwijs.

3.

Incidenteel karakter

De aanvraag heeft een incidenteel karakter. Structurele, meerjarige ondersteuning wordt niet gegeven. Rotaryclub Neede ondersteunt bijzondere projecten/activiteiten, geen reguliere exploitatiebegrotingen. Tevens wordt geen garantstelling en of lening afgegeven, het gaat om daadwerkelijke donaties.

4.

Bedoeld voor organisaties of instellingen

Aanvragen voor individuele noden worden in principe afgewezen. Net als aanvragen met en winstoogmerk. Desgewenst kunnen we met de aanvrager bezien waar de aanvraag mogelijk wel gedaan kan worden.

Werkwijze

Elke aanvrager dient aan te geven op welke manier aan deze criteria wordt voldaan. Een concreet plan voorzien van de juiste NAW-gegevens en begroting is bij elke aanvraag gevoegd. Tevens moet duidelijk gemaakt worden of ook elders ondersteuningsvragen t.a.v. het project/ de activiteit zijn uitgezet.

Een aanvraag voor (geldelijke) ondersteuning door de Rotaryclub Neede voor een project of een activiteit kan worden gedaan door het aanvraagformulier volledig in te vullen en te voorzien van de benodigde bijlagen en deze in te dienen bij de secretaris van Rotaryclub Neede.

Iedere aanvrager krijgt bericht van ontvangst. We streven ernaar om de aanvraag binnen een termijn van twee maanden af te handelen. De aanvrager krijgt hiervan schriftelijk bericht.

Alleen voor intern gebruik:

·

De aanvraag voor een project/activiteit wordt ingediend bij de secretaris van Rotaryclub Neede.

·

De secretaris stuurt een kopie van de aanvraag door naar:

De voorzitter van Community Service

Het bestuur van het Steunfonds

·

De aanvraag wordt inhoudelijk beoordeeld door Community Service en voorzien van een advies aan het bestuur van Rotaryclub Neede.

·

De aanvraag wordt door het bestuur van het Steunfonds getoetst:

Is er voldoende geld in kas om de aanvraag te kunnen honoreren?

Voldoet de aanvraag aan ANBI-voorwaarden?

·

Op basis van het advies van Community Service en de bevindingen van het bestuur van het Steunfonds beslist het bestuur van Rotaryclub Neede of de aanvraag wordt gehonoreerd.

·

Het bestuur van Rotaryclub Neede stelt de aanvrager, Community Service en het bestuur van het Steunfonds z.s.m. van haar besluit op de hoogte.

·

Er wordt verder niet gecorrespondeerd over afgewezen aanvragen.

·

Bij een positief besluit van het bestuur van Rotaryclub Neede kan de penningmeester van het Steunfonds de procedure tot uitbetaling van de gevraagde donatie in gang zetten.

Ingevuld aanvraagformulier incl. bijlagen indienen bij de secretaris van Rotaryclub Neede.