Beroepenvoorlichting

In de dienstenmaatschappij van tegenwoordig zijn beroepen in het algemeen veel minder zichtbaar en herkenbaar dan vroeger het geval is geweest. Jonge mensen vinden het moeilijk om zich een voorstelling te maken van wat een beroep in de dagelijkse praktijk inhoudt en met name ook welk onderwijspakket zij moeten kiezen om dit beroep te kunnen uitoefenen. De voorlichting is dus met name bedoeld voor leerlingen, die voor een pakketkeuze staan of een vervolgstudie moeten kiezen.

In een Rotaryclub zijn over het algemeen een aantal beroepsgroepen en beroepen vertegenwoordigd; dit is een van de uitgangspunten van een Rotaryclub. Zo ook de onze. Hierdoor is het idee ontstaan om mensen, die zelf een bepaald beroep uitoefen, voorlichting over dat beroep te laten geven op de middelbare scholen van Nieuwegein.

Tien jaar geleden zijn we gestart met het Anna van Rijn College, maar inmiddels doen alle middelbare scholen in Nieuwegein mee.

Een maal per jaar organiseren wij, samen met de betrokken scholen, een voorlichtingsavond, waarbij zo’n veertig verschillende beroepsvertegenwoordigers aanwezig zijn. Een leerling mag die avond kennismaken met drie beroepen. Er doen zo tussen de 300 en 400 leerlingen mee, vergezeld door ongeveer zo’n 550 ouders.

Het hoeft geen betoog dat dit een enorme organisatie vergt van zowel de als van onze Rotaryclub. Wij hopen hierbij een bijdrage te leveren aan een weloverwogen keuze van een passend beroep voor jongeren.