Sport- en Speldag 2019 groot succes

Het afsluitende natte-sponzengooien is één van de hoogtepunten van de dag.

De warmte trotserend, zijn zaterdag 29 juni 2019 zo’n negentig kinderen samen met ouders en begeleiders komen opdagen op Fort Vreeswijk om deel te nemen aan alweer de dertiende editie van de Sport- en Speldag om zich van hun sportiefste kant te laten zien. Dit door Rotaryclub Nieuwegein georganiseerde en jaarlijks terugkerende evenement is speciaal bedoeld voor jongeren met een verstandelijke of lichamelijke beperking uit Nieuwegein en omgeving.

Na de opening van de spelen door burgemeester Frans Backhuijs en een korte, maar hevige ‘warming-up’ gaan de deelnemers en hun begeleiders in een ‘Elfdorpentocht’ met elkaar de strijd aan, waarbij ze zeker niet vergeten te drinken, te smeren en af en toe door het ‘watergordijn’ te lopen. Ook zij die niet aan deze sportieve uitdaging kunnen deelnemen, wacht een scala van andere activiteiten, zoals schilderen, tekenen en schminken.

Na een zeer geslaagde en sportieve ontmoeting, waarbij het laatste onderdeel, het natte-sponzengooien voor velen bij deze hitte het hoogtepunt vormt, zit het actieve deel er op en reikt wethouder Jan Kuiper de deelnemers hun welverdiende kampioensmedaille uit. Daarna is het voor de deelnemers, ouders en begeleiders genieten van een uitgebreide en goed verzorgde barbecue.

Na een mooie, maar zeker ook een vermoeiende dag, zijn de kinderen wederom huiswaarts gekeerd; enthousiast en er vast van overtuigd om volgend jaar weer van de partij te zijn.

Vele sponsoren en vrijwilligers hebben voor deze kinderen de dag weer tot een onvergetelijke gebeurtenis gemaakt.

Rotaryclub Nieuwegein wil met haar activiteiten een bijdrage leveren aan een betrokken samenleving, contacten tot stand brengen en steun geven aan elkaar. Deze Sport- en Speldag past daar prima bij.