Bouwen aan een betere toekomst

Als ingenieur heb ik mijn hele leven gewerkt aan succes dat meetbaar is. Ik geloof in het soort succes dat je kunt zien en aanraken. En ik weet ook dat zoiets niet van de ene dag op de andere komt, maar stap voor stap.

Bij de Rotary Foundation nemen we geen genoegen met vage ideeën rond een betere wereld. We zetten concrete stappen in de richting van een welomschreven doel. We mikken op vooruitgang die u kunt zien en waarover u uw familie en vrienden kunt vertellen, bij elke stap die u zet.

Meetbaar succes is waar het bij onze nieuwe Programs of Scale Grants allemaal om draait. Het programma dat de eerste toelage van 2 miljoen US$ ontvangt, Partners for a Malaria-Free Zambia (PMFZ), heeft als doel malaria met 90 procent terug te dringen in 10 zwaar getroffen districten. Het is een ambitieus maar haalbaar doel, gebaseerd op een model van plaatselijke gezondheidswerkers dat zijn nut reeds bewees in andere delen van Zambia.

Om te helpen een einde te maken aan malaria in Zambia dragen de Rotary Foundation, World Vision U.S. en de Bill & Melinda Gates Foundation elk 2 miljoen US$ bij aan PMFZ. Tot dusver heeft PMFZ dit Rotaryjaar al meer dan 1.300 van 2.500 nieuwe gezondheidswerkers opgeleid, toegerust en ingezet om plaatselijke gezondheidscentra te helpen meer mensen te bereiken die kwetsbaar zijn voor malaria, zoals moeders en kinderen. PMFZ verzamelt en analyseert ook gegevens om ervoor te zorgen dat medische voorraden daar terechtkomen waar ze het meest nodig zijn.

PolioPlus is een ander voorbeeld van een wereldwijd project met een grote impact. Het feit dat we het aantal poliogevallen wereldwijd met 99,9% hebben teruggedreven, is te danken aan uw gulle bijdragen, onze sterke partnerschappen via het Global Polio Eradication Initiative en een uitgebreid netwerk van vrijwilligers die vaccindruppels toedienen aan kinderen over de hele wereld. En we zullen volhouden. Rotary heeft het initiatief genomen om een einde te maken aan polio, en daar mag men ons op afrekenen. Moedig uw districtsbestuur aan om overgebleven District Designated Funds te besteden aan de uitroeiing van polio, zodat we het werk kunnen afmaken.

Als ingenieur ben ik er trots op te zien hoe mijn blauwdrukken worden omgezet in geweldige bouwwerken en faciliteiten. Maar misschien ben ik nog trotser op de manier waarop we bij Rotary samen een betere wereld hebben gebouwd – meetbaar, stap voor stap, project na project. We kunnen allemaal ingenieurs van hoop zijn, bouwend aan een betere toekomst voor de volgende generatie.

John Germ
Voorzitter van de Board of Trustees van de Foundation