Haal het maximum uit elke dag

‘Tijd kan een bondgenoot of een vijand zijn,’ schreef auteur Zig Ziglar ooit. ‘Wat het wordt, hangt volledig van jezelf af, van je doelen en je vastberadenheid om elke beschikbare minuut te benutten.’ Elk jaar in juni vraag ik me af of we de afgelopen 365 dagen goed hebben gebruikt. Laten we daarom eens kijken naar onze resultaten.

De polio-meldingen in de laatste endemische landen (Afghanistan en Pakistan) zijn tot het laagste peil ooit gezakt. Natuurlijk blijven er uitdagingen voor de wereldwijde uitroeiing van deze ziekte, maar we boeken bemoedigende vooruitgang, die niet mogelijk zou zijn zonder uw steun. Rotary moet elk jaar 50 miljoen US$ inzamelen voor de uitroeiing van polio, en tijdens een pandemie is dat geen gemakkelijke opgave. Maar Rotarians zijn slim en passen zich snel aan. Toen live-evenementen niet mogelijk waren, hebben veel clubs hun fondsenwerving met succes online gevoerd.

Tijdens Giving Tuesday in november hebben we een ander gedenkwaardig doel bereikt. Toen zij we erin geslaagd 1,2 miljoen US$ op te halen voor de Rotary Foundation. We bereikten met onze oproep meer (toekomstige) schenkers dan ooit tevoren – bijna 500.000 leden in 40 landen.

Door reisbeperkingen konden Rotary-vertegenwoordigers dit jaar geen potentiële gastuniversiteiten bezoeken in het kader van onze plannen om een bijkomend Rotary Peace Center op te richten in het Midden-Oosten of Noord-Afrika. Maar niets staat ons streven naar vrede in de weg. Zo zijn we volop bezig met de Voorzittersconferentie van 3 en 4 juni in Houston, die in het teken zal staan van vrede.

Dit jaar heeft Rotary ook een bijdrage geleverd aan onze inzet voor vrede via meer dan 1.000 Global, District en Disaster Grants, die zijn goedgekeurd om tegemoet te komen aan noden van duizenden mensen over de hele wereld. Want zolang hongerige mensen niet gevoed worden, gezinnen geen toegang hebben tot zuiver water en kinderen niet overal onderwijs krijgen, blijft duurzame vrede een illusie.

We hebben onze tijd dit jaar goed gebruikt, maar ons werk is nooit af. We hebben altijd meer Rotarians en Rotaracters nodig die hun talenten ter beschikking stellen voor de projecten van de Rotary Foundation. Laten we met 1 juli in het vooruitzicht Ziglars woorden ter harte nemen en onthouden dat hoe we de volgende 365 dagen doorbrengen, grotendeels afhangt van onszelf en onze vastberadenheid om onze doelen te bereiken. Laten we dus het maximum halen uit elke dag die ons gegeven is!

John Germ
Voorzitter van de Board of Trustees van de Foundation