xx

April 2022

Beste changemakers,

Eén van mijn mantra’s is altijd geweest: méér doen, méér groeien. Ik ben er zeker van dat je deze mantra wilt overnemen. Méér doen, zoals met grotere en impactvolle projecten, en méér groeien, zoals met het verhogen van ons ledenaantal.

Het Each One, Bring One-initiatief komt nu echt tot leven. Overal waar ik kom, spreken clubvoorzitters, districtgouverneurs en Rotariërs – zowel oudgedienden als nieuwkomers – hun waardering uit over het feit dat hun inspanningen om leden te werven de Rotarywereld inspireren.

We groeien meer en meer, en ik kan niet wachten om dit succes in juni met je te vieren op de RI-conventie in Houston. Er is nog tijd om je in te schrijven! We kijken uit naar een unieke ervaring die ons weer fysiek zal samenbrengen, na al die tijd…

Naarmate we meer groeien, zullen we zoveel meer mogelijkheden krijgen om meer te doen. April is de maand van de gezondheid van moeder en kind, een mooie gelegenheid voor uw clubs om na te denken over wat u doet om de gezondheid van moeders en jonge kinderen te ondersteunen. Het verbeteren van de toegang tot zorg en de kwaliteit van zorg voor vrouwen en kinderen wereldwijd is een belangrijk aandachtspunt voor ons en het sluit ook heel goed aan bij ons Empowering Girls-initiatief. Ik waardeer het werk dat door verschillende clubs op dit gebied wordt gedaan, en ik zou u willen aanmoedigen om na te denken over manieren om meer te doen.

Het is geweldig om te zien hoe Rotarians op de voorzittersconferenties samenkomen om ideeën uit te wisselen om grote, blijvende veranderingen in de wereld teweeg te brengen binnen onze aandachtsgebieden. Ook ons nieuwe aandachtsgebied – het milieu – komt daar ruim aan bod. We bekijken hoe ons werk om onze planeet te beschermen onze inspanningen kan ondersteunen om lokale economieën te laten groeien, vooral op plaatsen met de grootste armoede. Ik had ook de eer te spreken op de 26ste klimaatconferentie van de Verenigde Naties in Glasgow. Hier kwamen bijna 100 staatshoofden en regeringsleiders bijeen om nieuwe doelstellingen voor de uitstoot van fossiele brandstoffen vast te leggen. Ik heb er gepleit voor het herstel van mangroven, een cruciaal ecosysteem dat de effecten van de klimaatverandering in kustgebieden kan verzachten. Nu al tonen landen over de hele wereld veel enthousiasme voor dit plan.

Ons voortbestaan staat op het spel – de impact van een milieucatastrofe begint zich reeds af te tekenen. Bij Rotary koppelen we dit aan onze opdracht om de meest behoeftigen in de wereld uit de armoede te halen en hoop te bieden. We moeten manieren vinden om onze planeet te beschermen en tegelijk de economische groei te ondersteunen die nodig is om onze humanitaire doelen te bereiken.

Dit is een uitdagende periode voor Rotary, waarin de wereld ons het meest nodig heeft. Terwijl we dienstbaar zijn om levens te veranderen, mogen we niet vergeten dat we ook onszelf aan het veranderen zijn, als changemakers en vredesactivisten.

De wereld is klaar voor ons. We mogen die oproep niet naast ons neerleggen!

Shekhar Mehta
RI-voorzitter