Rotary club Amsterdam-Nachtwacht wil ontmoetingsmoment voor vluchtelingen organiseren

De hotels zitten vol, in Amsterdam al 900 vluchtelingen uit Oekraïne. Sommigen komen er wel buiten, maar de meesten blijven in het hotel of in de buurt. Bang om te verdwalen en de weg niet meer terug te kunnen vinden. Ze zijn van nature wat terughoudender en verlegen. Niet zo assertief als wij.

Omdat ik vrijblijvend Oekraïense kinderen opvang op mijn dagverblijf, heb ik een aantal (halve) gezinnen leren kennen. Maar ook die vereenzaamde oude dame die in haar eentje naar Nederland is gekomen en alleen Oekraïens spreekt.

Ik wilde graag een ontmoetingsmoment voor al die verstopte vluchtelingen organiseren en kreeg daar een ruimte voor aangeboden. En de voedselbank wilde doneren.

Pasen is het feest in Oekraïne. Ze vieren de wederopstanding van Christus. En hoe moet dat voelen als je in een hotel zit met weliswaar landgenoten, maar onbekenden, en het wordt Pasen? Ik kan mij voorstellen dat dat heel naar voelt, dat er veel herinneringen boven komen en je je dierbaren vreselijk mist.

Daarom hebben we het Paasfeest gekozen om de ontmoetingen met elkaar, kracht bij te zetten. Om ze uit hun hotels te halen, te begeleiden naar een feest, een viering, een samenzijn op een belangrijke dag. En we wilden beginnen met een moment van bezinning vanuit hun eigen cultuur, namelijk een Oekraïense priester die hun paska’s (speciale paasbroden – die een bakker die dat kan voor ons gaat bakken) zal zegenen. Dat doen zelfs de meeste ongelovigen in hun thuisland ook. Het is een ceremonie. Hij zal ook het altaar zegenen waar iedereen een kaarsje kan branden, om de achtergeblevenen er toch een beetje bij te laten zijn.

En daarna gaan ze lunchen, met die paska’s, en spelen met de kinderen. Springkussen worden opgepompt, het stoepkrijt ligt klaar. En ze gaan meezingen met de playlist met meezingers, uit eigen land. Het is een Oekraïens feest en we zullen nieuwsgierige Amsterdammers op afstand houden. Alhoewel de wethouder en de burgemeester, AT5, het Parool allemaal welkom zijn.

We krijgen enorm veel hulp en donaties. We werken samen met Lofi, Broodheeren, SportWays, de voedselbank en anderen.

Maar wat we te kort komen is helpende handen! veel helpende handen!

Op zondag 24 april (een week later dan ons Pasen) tussen 7.00 (brrr vroeg) en 15.00. Ook als je maar 2 uurtjes kan, zou dat al helpen.

kijk op paskha.nl