2018-2022 - We helpen Nepal

In 2006 heb ik – na terugkeer van een reis rond de wereld – stichting Foundation Care For All opgericht, met als aandachtsgebied het ..... in Nepal. Na enige jaren van scholen bouwen, verzorgen van leraren trainingen, uitvoeren van santiatieprojecten en het alfabetiseren van vrouwen werd het net weer eens opgehaald en kwamen we tot de conclusie dat we deze activiteiten nog jaren vol konden houden – maar dat dit niet noodzakelijk de ontwikkeling van menselijk kapitaal bevorderde waarmee Nepal op den duur het meeste baat zou hebben. Op Oxford College in UK kwamen we in contact met Shorchis Karki, een jonge Nepalees die zelf de kans had aangegrepen om met steun van (buitenlandse) fondsen zijn talenten verder te ontwikkelen. Om een lang verhaal kort te maken: Shrochis heeft met een aantal gelijkgestemden Samaanta Foundation opgericht en Foundation Care For All ondersteund deze organisatie sinds dag 1 zowel op financiëel als inhoudelijk vlak.

Samaanta Foundation kan worden samegevat als een inititief dat als doel heeft kwalitatief hoogstaande onderwijs aan te bieden aan getalenteerde jongeren uit sociaal-economisch achtergestelde gebieden. Samaanta biedt hen studiebeurzen (fellowships genaamd) welke naast een opleiding en kost en inwoning hen ook aanvullende trainingen en workshops biedt, om hen daarmee zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens hun studie – en verderop tijdens hun carriere.

Het principe is gebaseerd op ‘Pay it Forward’: de oprichters en ondersteuners van Samaanta Foundation zijn dankbaar voor de kansen die zij in hun leven aangeboden kregen en willen dit graag doorgeven aan een volgende generatie; doel is om uiteindelijk een kritische massa van Samaanta Fellows te crëeren en te behouden zo een netwerk van change-makers tot stand te brengen in de minder ontwikkelde gebieden in Nepal.

Service en leiderschap krijgt veel aandacht binnen het fellowship van Samaanta: van de studenten wordt een actieve bijdrage gevraagd in maatschappelijke service projecten, hetgeen goed aansluit bij het gedachtegoed van Rotary.

Rotary Club Oostburg ondersteund dit mooie initiatief sinds 2017 en recent hebben de andere Rotary Clubs uit Zeeuws Vlaanderen zich daarbij gevoegd. Vanuit District 1610 is dit initatief in 2019 beloond met een District Grant.