Feestelijke opening speeltuin AZC Gilze

Kroontjes kleuren, schminken, blikgooien, zaklopen, tompoezen happen, armbandjes knopen, dansen… en vooral met elkaar spelen. Kinderen van AZC Gilze maakten afgelopen donderdag spelenderwijs kennis met ‘Koningsdag’ door allerlei leuke Nederlandse spelletjes en gebruiken te ontdekken. Hoogtepunt was de opening van de nieuwe speeltuin waar de allerkleinsten nu veilig kunnen spelen. Een mooie bekroning op de inspanningen van drie betrokken rotaryclubs .

In het najaar plantten Rotaryclubs Oosterhout Regio en Gilze-Rijen bollen en planten om het terrein van het AZC Gilze op te fleuren. Inmiddels kunnen de bewoners genieten van vrolijk gekleurde borders. Rotary Oosterhout Regio zei toe ook een speeltuintje voor de jongste kinderen aan te leggen. Voor deze actie kregen zij steun van Rotary International en Rotaryclubs Gilze-Rijen en Breda Mastbos. Ook Acacia Robinia, de leverancier van de toestellen, leverde een extra bijdrage aan dit bijzondere project.

Zo verrees dichtbij het huis voor jonge gezinnen een speeltuin, passend bij de bosrijke omgeving. Met houten speeltoestellen geschikt voor de jongste kinderen, een grote houten picknicktafel en een stevige bank, zodat ouders dicht bij hun spelende kinderen kunnen zitten om een oogje in het zeil te houden.

Spelen

Spelen is belangrijk voor kinderen. Spelen stimuleert hun motorische ontwikkeling en fantasie, leert hen om te gaan met andere kinderen en heeft een belangrijk effect op de hersenen. De ruimte kunnen benutten en je vrij voelen is voor de kinderen heel belangrijk, omdat zij in hun jonge leven al veel hebben doorgemaakt.

Feestelijke opening

Hoogtepunt was de opening van de speeltuin tijdens Koningsdag. De kinderen onthulden daarvoor een speciaal bord en genoten zichtbaar van de spelletjes en lekkernijen. Ze knutselden, speelden volop en dansten met elkaar. Een mooie beloning voor de drie betrokken clubs, die door hun spontane samenwerking de kinderen een beetje op weg helpen naar een betere toekomst!