Gepke Jorritsma

Interview met Gepke als lid van Rotaryclub Oosterwolde.

Sinds wanneer ben je lid van de Rotaryclub Oosterwolde?

Wij (Gepke en Jan Vledder) zitten samen bij Gepke thuis. Gepke is niet helemaal zeker van het jaar. Ze denkt 2001. Na wat speurwerk blijkt dit 15 juli 2002 te zijn.

Door wie ben je bij onze club gevraagd of heb je jezelf aangemeld?

Wieke Schimmel en Catharinus Post. Die kwamen op bezoek. Gepke kende Wieke toen wel maar dat was meer via Jorrit (de man van Gepke). Catharinus kende ze want die zat toen bij de Rabobank in Appelscha. Gepke deed de boekhouding en de bankzaken van de maatschap en Catharinus was vertrouwenspersoon bij de bank. Catharinus was een bijzonder aardige man. Catharinus respecteerde iedereen zoals hij/zij was. Hij was een vriend. Zo is het dus gekomen…

Wat was voor jou de reden om ja te zeggen tegen het lidmaatschap?

Ik heb wel ja gezegd, maar met de voorwaarde dat ik eerst wel wilde ervaren wat ik bij de Rotary mee zou maken. Wie ontmoet ik daar? En hoe werkt dat? Ik had natuurlijk wel ervaring met de Lions, want daar zat Jorrit bij. Ik wist dus wel wat een “serviceclub” doet. Maar een lang verhaal kort: ik vond het wel fijn om naast het werk en andere beslommeringen (ik was toen bijvoorbeeld voorzitter van de LTO in Ooststellingwerf maar ook provinciaal) ook nog heel wat anders te doen. Andere mensen leren kennen, andere vriendschappen opbouwen.
Gepke en ik raken wat in gesprek over het fenomeen Rotary en dat Rotary eigenlijk veel leuker is dan in een gewoon bestuur zitten. Bij Rotary heb je (op den duur) mensen waarop je terug kunt vallen. We komen zo ook nog even in dit tijdperk met Corona. Beide vonden we het leuk om aan één tafeltje met iemand te zitten die je niet echt goed kent. Dat was heel leuk! Wat een leuke bijzondere mensen hebben we toch bij de club! En wat hebben die allemaal wat meegemaakt. Heel bijzonder.

Wat is je huidige functie binnen onze club?

Voorzitter van de Progammacommisie.

Welke andere functies heb je al bekleed in het verleden?

Penningmeester, programmacommissaris en voorzitter.

Welke activiteit of actie is jou het meest bijgebleven/heeft je het meeste energie gegeven?

Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. De bridgedrive en ‘Diner a la Hart’ bij Olmenes. Vond ik prachtig! Een keer hebben we iets georganiseerd samen met de Lions en onze Duitse zusterclub inclusief een verhaal van Foppe de Haan. Dat was voor het Foppe Fonds. Erg leuk.
Gepke vind het trouwens erg mooi om zelf zaken voor de club hands-on te organiseren. Zo is ze nu al bezig als de programmacommissaris voor volgend jaar. Samen met Hester. Samen stippelen ze uit wat er wel en niet in moet. Gepke vertelt dat ze ooit een keer met Hester naar een concert geweest is van Boudewijn de Groot in Oosterpoort en voor die tijd ook nog met Hester gedineerd. Daar heeft Gepke goede herinneringen aan.

Welke boodschap wil je meegeven aan je clubgenoten?

Doorgaan op de weg die we al jaren volgen er een levendige club van blijven houden. Een levendige club blijven en daarnaast; met elkaar de schouders eronder zetten. Gepke en ik zijn het er samen over eens dat je in de club de juiste mensen in de club op de juiste plek moet zetten. En iedereen er zoveel mogelijk bij de zaken betrekken. Er voor zorgen dat dingen blijven gebeuren.